Automoció
Economia 09/02/2022

Alarma a Seat: l'empresa planteja retallades de plantilla pel cotxe elèctric

Els sindicats critiquen que la companyia no quantifiqui l'excedent

2 min
Imatge d’arxiu de la planta de Seat a Martorell.

BarcelonaLa direcció de Seat ha obert la porta aquest dimecres davant els sindicats a una possible retallada de l'ocupació a la companyia per l'excedent de mà d'obra que es calcula que comportarà la fabricació del vehicle elèctric, que requereix un 30% menys d'hores de feina que el de combustió. Seat preveu invertir 5.000 milions d'euros fins al 2025 en l'electrificació i opta a fabricar el model elèctric compacte per a totes les marques del grup Volkswagen.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El possible excedent de personal s'ha posat sobre la taula durant la primera reunió oficial de la negociació del nou conveni col·lectiu, que anirà del 2022 al 2026, segons han denunciat el president del comitè d'empresa, Matías Carnero, i els dos sindicats majoritaris a la companyia, UGT i CCOO. La companyia automobilística ha assegurat que ha traslladat als sindicats la necessitat d'aprofitar els pròxims cinc anys, fins a l'arribada del cotxe elèctric, per reorganitzar-se i "assegurar una adaptació progressiva" a la nova situació.

Seat ha afirmat que "la transformació per produir cotxes elèctrics comporta una reducció del 30% d'hores de fabricació", però que això "no ha de derivar en el 30% de reducció de la plantilla". En aquesta línia, la direcció assegura que està treballant per augmentar els volums de producció els pròxims anys "i poder compensar parcialment aquesta disminució".

La interpretació que fan els sindicats de la reunió és diferent i, en un comunicat conjunt, UGT i CCOO han assegurat que l'empresa els ha traslladat que la situació actual és d'un excedent de plantilla fins al 2026, encara que no l'ha quantificat. Les centrals sindicals han expressat la seva inquietud pel fet que l'empresa hagi posat sobre la taula aquest excedent al mateix temps que ha exposat "la necessitat de ser competitius" per abordar el procés de transformació cap al cotxe elèctric. A més, asseguren que l'excedent de personal podria ser superior si no s'adjudica a Seat Componentes (la planta del Prat) la fabricació de motors elèctrics.

"No entenem que es parli d'un possible excedent de plantilla durant la vigència del 20è conveni i que no es donin xifres, ni quines són les alternatives industrials o de models de vehicles, que ens han de permetre garantir el manteniment de l'ocupació", han subratllat els sindicats en el comunicat. En declaracions a Efe, Matías Carnero ha dit que els "han vingut a dir que sobren 2.400 persones" fins al 2025, i ha acusat l'empresa de "voler maquillar" l'ajust amb l'argument que es podria compensar l'excés de mà d'obra amb un augment del volum de vehicles fabricats. "¿Però d'on els traurem si no se'ns adjudiquen models nous? Amb tres cotxes elèctrics petits no en tenim prou per mantenir la plantilla que tenim", ha alertat, després de demanar al govern central que "prengui nota" quan estan a punt de conèixer-se els detalls de les ajudes del Perte de l'elèctric.

Taules salarials congelades

Segons els sindicats, la direcció ha plantejat, a més, una congelació de les taules salarials del 2021, la qual cosa implica que no s'aplicaria la pujada de l'IPC, i un increment de dies de jornada laboral individual anual. Els dos sindicats han rebutjat també aquesta proposta argumentant que la plantilla ha fet molts sacrificis durant la pandèmia. El conveni col·lectiu de Seat, que afecta uns 15.000 treballadors, és el més important de la indústria automobilística espanyola.

stats