CIUTATS
Economia 27/12/2010

Les autoescoles de Lleida perden fins a un 30% dels alumnes per segon any consecutiu

Les autoescoles lleidatanes han registrat aquest 2010, i per segon any consecutiu, una pèrdua d'alumnes com a conseqüència de la crisi.

Acn
2 min
Una alumna rep instruccions de la seva professora d'autoescola a Lleida.

LleidaSegons el president de l'Associació d'Autoescoles de Lleida, Raül Viladrich, la disminució ha superat el 30%, una xifra similar a la que ja van patir el 2009. La davallada s'accentua als grans nuclis urbans perquè disposen 'd'una bona oferta de transport públic', mentre que als pobles el negoci es manté. La crisi ha obligat el sector a acomiadar més d'un centenar de professors a Lleida els últims dos anys. Aconseguir el carnet de conduir comporta una despesa mitjana d'uns 1.200 euros, i es calcula que són necessaris quatre mesos de formació per superar les proves.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les autoescoles pateixen, des de fa dos anys, una pèrdua d'alumnes com a conseqüència de la crisi econòmica. La davallada aquest 2010 ha superat el 30 per cent als centres de formació de la demarcació de Lleida. Tot i això, el 2009 la reducció d'alumnes ja va superar el 30 per cent, la qual cosa ha accentuat els problemes de viabilitat de moltes autoescoles.

Segons ha explicat el president de l'Associació d'Autoescoles de Lleida, Raül Viladrich, la crisi ha fet que 'treure's el carnet de conduir no sigui una prioritat per als estudiants' i que l'economia familiar no pugui assumir el cost d'obtenir els permisos. No obstant això, la pèrdua d'alumnes és més accentuada a les ciutats 'perquè hi ha una bona oferta de transport públic' que no pas als pobles, on 'cal el cotxe per estudiar o anar a treballar'.

Les autoescoles lleidatanes han acomiadat, durant els últims dos anys, més d'un centenar de professors. Segons Viladrich, 'sempre hi havia hagut més demanda que oferta però ara sobren professors', la qual cosa ha fet que, per primera vegada, hi hagi professors del gremi a l'atur. De fet, temps enrere era habitual contractar formadors estrangers, sobretot originaris de Portugal.

La diversificació del sector

L'Associació d'Autoescoles de Lleida té 44 centres associats i, segons Viladrich, cap d'aquests ha hagut de tancar. Tot i això, ha reconegut que els empresaris han optat per diversificar l'oferta dels seus centres. Així, han proliferat els centres que ofereixen formació vial, cursos conducció eficient, formació de conductors de vehicles de mercaderies perilloses o que imparteixen cursos per a l'obtenció del Certificat d'Aptitud Professional (CAP).

Viladrich ha recordat que el CAP serà imprescindible a partir del mes de gener. En aquest sentit, els conductors que hagin obtingut el permís D (vehicles de passatgers) amb posterioritat a l'11 de setembre del 2008 i els conductors que hagin obtingut el permís ADR (mercaderies perilloses) amb posterioritat a l'11 de setembre del 2009, no podran treballar sense aquest certificat.

Segons Viladrich, aquests conductors professionals hauran de fer un curs de 140 hores de formació en centres homologats i un examen final per obtenir el certificat. En canvi, els conductors que hagin obtingut els permisos amb anterioritat, també hauran de fer un curs de formació continuada de 35 hores de durada. Viladrich ha insistit que no tenir el CAP pot comportar 'sancions per als empresaris'. Per aquest motiu, confia que els cursos aportin més ingressos al sector.

Uns 1.200 euros de mitjana

Es calcula que obtenir el permís de conduir representa un cost d'entre 1.200 i 1.300 euros. A més de la formació teòrica, també cal fer entre 30 i 35 sessions pràctiques de conducció de vehicle, amb la supervisió d'un professor. S'estima que són necessaris quatre mesos de formació per tal d'aprovar les proves teòriques i pràctiques i poder aconseguir el carnet de conduir.

stats