Economia 18/05/2018

Torna l’amenaça del petroli

El barril de cru supera els 80 dòlars per primer cop des del 2014 i afegeix pessimisme econòmic

Albert Martín
4 min
Torna l’amenaça del petroli

BarcelonaTipus d’interès en mínims, facilitats de finançament públic per la baixa prima de risc i la política de compres massives de deute del Banc Central Europeu, un bon context global, relaxament en les mesures de contenció de dèficit, exportacions en creixement i un sector turístic disparat. I un últim factor: petroli barat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquests han sigut els famosos vents de cua que durant els últims anys han ajudat a treure Espanya de la crisi i fins i tot de l’amenaça de fallida per situar-la com una de les economies europees amb un creixement més sòlid. La majoria d’aquests factors mantenen el seu bon to, però en el cas del petroli la situació ha canviat.

Els mercats mundials compraven ahir el barril de Brent per sobre dels 80 dòlars, en una situació que no es donava des del 2014. Aquests preus es van assolir per la por a una caiguda brusca en el subministrament per la crisi que travessa Veneçuela i les sancions dels Estats Units a l’Iran. El cert és que el nivell actual queda molt lluny dels 146 dòlars del 2008, però també clarament per sobre del terra de 22 dòlars de fa només dos anys. Amb l’assoliment de la frontera dels 80 dòlars, però, ha arribat una previsió igualment preocupant: Goldman Sachs creu que el preu del barril acabarà escalant fins als 98 dòlars.

Efecte arrossegament

El pes que té el petroli en l’economia espanyola va molt més enllà del fet que és la primera font d’energia. Aquesta condició propicia que, quan el petroli s’encareix, els preus de molts productes pugen i impacten directament en la inflació. A més, també té un impacte negatiu en la balança de pagaments: s’encareix un bé que Espanya es veu obligada a importar perquè no en té gens.

L’impacte és tan gran que les previsions del ministeri d’Economia ja apuntaven que si el preu del barril de Brent pujava fins als 73 dòlars això podria restar fins a set dècimes al PIB durant aquest 2018.

De moment, la repercussió més òbvia ja s’està produint. El litre de gasoil s’ha situat aquesta setmana en els 1,207 euros, i marca un nou màxim anual i uns nivells que no es veien des del desembre del 2014, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea recollides per Europa Press. Per la seva banda, el litre de gasolina ha repuntat aquesta setmana un 1%, fins a tocar els 1,302 euros, un nou màxim des del juliol de fa tres anys.

Els carburants van entrar en una espiral alcista al març i això s’ha incrementat amb les tensions geopolítiques dels últims dies. Des de mitjans de març, quan el gasoil i la gasolina estaven en mínims anuals, la gasolina ha pujat un 6,7% i el gasoil ho ha fet prop d’un 7%.

El ministre demana calma

El ministre d’Energia, Álvaro Nadal, va reconèixer ahir que l’encariment del petroli “no li va gens bé a Espanya”, tot i que va assegurar que l’economia espanyola és capaç de suportar aquesta pujada “en millors condicions que fa anys”.

El ministre va afirmar que Espanya és “molt menys dependent del petroli” que abans, ja que encaixa millor els encariments perquè és més flexible i competitiva. Va recordar, en aquest sentit, la pujada del preu del gas i l’electricitat de l’any passat, que va arribar a situar l’IPC en el 3%, i que malgrat això es va poder rebaixar l’índex de l’encariment de preus fins a l’1% a finals d’any.

Nadal també va avisar que el seu ministeri controlarà que aquesta pujada del preu del cru no es traslladi als marges de les petrolieres. Segons va dir, normalment aquesta qüestió es revisa setmanalment, però ara es farà “cada dia”. Sigui com sigui, les accions de Repsol, la gran petroliera espanyola, han pujat un 15% des de l’inici de l’any.

LES CLAUS

1. Per què puja el preu del petroli?

Per la llei de l’oferta i la demanda. Les tensions geopolítiques entre els Estats Units i l’Iran i la profunda crisi econòmica que travessa Veneçuela han fet pensar als mercats que la producció caurà, cosa que encarirà el petroli.

2. ¿És preocupant, l’actual encariment del cru?

Haver superat els 80 dòlars és significatiu tenint en compte que el 2016 el barril de Brent estava a 22 dòlars. Però també queda molt per sota dels 146 dòlars del 2008. Goldman Sachs ha presentat previsions en què vaticina que aquesta pujada de preus del cru acabarà situant el barril de Brent en els 98 dòlars.

3. Com afecta aquesta pujada de preus l’economia?

De diverses maneres. En primer lloc, encareix el conjunt de preus. En segon lloc, afegeix dèficit a la balança de pagaments d’Espanya, un país importador de cru. El ministeri d’Economia preveia que si el petroli pujava aquest any fins als 73 dòlars, això afectaria el PIB restant-li set dècimes de creixement.

4. ¿Ha afectat aquesta pujada els preus dels carburants?

Sí. Des de mitjans de març, quan estaven en mínims anuals, la gasolina ha pujat un 6,7% i el gasoil ho ha fet un 7%. I les accions de Repsol, la gran petroliera espanyola, han pujat més d’un 15% des de començaments d’any.

5. Què diu el ministeri sobre la situació actual?

D’una banda, es compromet a supervisar diàriament que els distribuïdors de carburants no aprofiten la pujada de preus per incrementar marges. De l’altra, el ministre Nadal es mostra tranquil i assegura que Espanya és ara menys sensible als canvis del cru perquè és una economia més flexible i competitiva.

stats