Els botiguers catalans admeten "estar dividits en aquesta temporada de rebaixes"

La Confederació del Comerç s'aferra al calendari tradicional i augura un increment de la facturació del 3%, fins als 850 milions d'euros, però reconeix que el client està desorientat

Cada català es gastarà uns 100 euros a les rebaixes. / PERE VIRGILI

Els botiguers catalans han mantingut el calendari tradicional per fer les previsions corresponents sobre les vendes de les rebaixes d'hivern. La Confederació de Comerç de Catalunya (CCC) ha avançat aquest dijous unes xifres optimistes pel que fa a l'increment de les vendes en la tradicional campanya de rebaixes d'hivern, que té el tret de sortida el dia 7 de gener. Segons Miquel Àngel Fraile, el seu secretari general, més de 30.000 establiments comercials d'arreu de Catalunya sí que s'han esperat a aquesta data per començar les rebaixes, tal com s'entenen de manera estricta, i el sector preveu facturar fins a 850 milions d'euros, fet que suposaria un increment d'un 3% respecte a la facturació aconseguida el mateix període de l'any anterior.

La sensació de millora és generalitzada al sector, però hi ha matisos. Enric Calvo, secretari institucional de Pimec Comerç, creu que és difícil parlar de percentatges i de xifres concretes en un sector tan divers com el comercial, i recalca que "sí que hi haurà hagut més vendes, però varien segons el territori i segons el tipus de població". De fet, Calvo assenyala que sí que s'ha pogut observar com els nuclis de menys de 15.000 habitants han arribat a incrementar vendes en percentatges molt més elevats que localitats més grans. "Sembla que el consumidor s'ha desplaçat menys per comprar i ha confiat més en el comerç de proximitat que en les grans superfícies", aclareix. Pel que fa a l'avançament de les rebaixes, Calvo també assenyala que ha estat un fenomen heterogeni. 

Amb tot, Miquel Àngel Fraile ha reconegut que el sector comercial català està especialment dividit durant aquesta campanya. Els cartells de promocions i descomptes han estat visibles durant tota la campanya de Nadal i, fins i tot, alguns comerciants prefereixen apuntar ara el Black Friday com a nou tret de sortida als descomptes de cara a un dels repunts de consum més importants de l'any. Precisament, la majoria de comerciants reconeixen que s'han vist forçats a avançar els descomptes a causa d'un efecte dòmino i que això incrementa inevitablement les vendes, però no els beneficis, ja que es redueix el marge durant un període de temps més llarg. 

"El sector comercial està especialment dividit, aquestes rebaixes"

Miquel Àngel Fraile Confederació de Comerç de Catalunya

De fet, entre els gegants del sector també hi ha divisió. Marques com Sfera, Cortefiel, Mango i H&M sí que es van avançar i ja van penjar el cartell de rebaixes els primers dos dies de l'any. Per contra, Inditex o El Corte Inglés les han penjat aquest dijous dia 7 de gener.

Fraile també ha valorat positivament la campanya de Nadal, en la qual s'haurien facturat uns 40.000 milions. Tot i això, l'associació d'empreses familiars de comerços minoristes  Comertia reconeix que la ressaca del Black Friday ha fet que se'n ressentís la campanya de Nadal, segons afirmen un 34% de les empreses que aglutina aquesta associació, cosa que ha provocat que les vendes de tinguin un resultat "més moderat". 

Un 78% de les empreses de Comertia creu que obrir en diumenge no ha suposat cap impacte positiu en les vendes

Un altre dels conflictes de la suspensió del la llei catalana d'horaris comercials és l'obertura en diumenges. En aquest cas, Comertia assenyala que un 78% de les seves empreses creuen que obrir en diumenge no ha suposat cap impacte positiu en les vendes si es compara amb un dia qualsevol. Només per a un 9% dels empresaris les vendes en diumenge han estat millors que durant qualsevol altre dia de la setmana.  

Optimisme general però moderat

Les previsions d'increment de vendes són encara més positives per al tèxtil

Segons ha detallat el secretari general d'aquesta associació de comerciants, els descomptes seran majoritàriament d'entre un 30 i un 40%, i que la despesa mitjana per persona serà d' entre 90 i 100 euros, però ha afirmat que poden ser especialment intensos en el sector del tèxtil, tenint en compte que hi ha molt estoc sobrant de roba d'abric que aquest any no s'ha venut perquè el clima no ho ha afavorit. La despesa mitjana, però, és més moderada que la d'altres anys, quan es calculava que els consumidors gastaven fins a 200 durant la temporada de descomptes.

Els representats de les diferents associacions comercials tant de Catalunya com de la resta de l'Estat s'han fet seva l'etiqueta de " les rebaixes de la recuperació". Concretament el sector tèxtil preveu que s'incrementin un 5% les vendes, fins arribar als 3.940 milions d'euros i la creació de fins a 80.000 llocs de treball a tot l'Estat. Aquestes són les previsions de la patronal del tèxtil Acotex, que destaca la importància dels descomptes agressius ja des dels primers dies de rebaixes, que arriben al 50%.

En el cas de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), Manuel García-Izquierdo, el seu secretari general, ha estat una mica més prudent pel que fa a la despesa mitjana per persona, i la situa entre els 70 i els 85 euros, però ha estat més optimista quant a la contractació. Considera que es contractaran 80.200 persones a tot l'Estat, un 5% més que l'any passat. A Catalunya, Fraile ha afirmat que durant la campanya de Nadal el comerç català va crear 9.000 noves contractacions i que, a aquestes, en sumaria 4.500 per a aquesta campanya de rebaixes. 

 

Més continguts de