TRANSPORT
Economia 08/03/2021

Competència qüestiona una licitació de 1.000 milions de l'AMB

L'ACCO creu que la magnitud i les especificacions del contracte tanquen la porta a les petites empreses

2 min
Seu de l'Àrea Metropolitana de Barcelona a la Zona Franca.

BarcelonaL'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera que una licitació del servei d'autobús realitzada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) valorada en 1.000 milions d'euros restringeix la competència, segons ha informat aquest dilluns en un comunicat. Aquesta licitació, que inclou el servei de transport amb autobús diürn i nocturn dels municipis de Badalona, Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet i Tiana, agrupa en un sol contracte les prestacions que fins ara es regien per dos títols contractuals diferents: d'una banda, els serveis de dia i, de l'altra, els de nit.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Del resultat d'aquesta agrupació es deriva una licitació que molt probablement dificultarà la concurrència d'operadors i, consegüentment, un pobre nivell de competència per al mercat", ha indicat l'ACCO després de la primera anàlisi de la documentació. A més de no dividir els lots del contracte, l'ens considera que els alts requeriments de solvència, especialment tècnica o professional, "es converteixen en autèntiques barreres d'entrada per als operadors". "Només els de gran grandària i capaços d'acreditar l'experiència exigida en l'àmbit dels serveis de transport urbà, que són molt pocs en nombre (entre els quals, l'actual prestador del servei), podran concórrer-hi sense necessitat d'integrar-se en una unió temporal d'empreses", ha apuntat.

En aquest sentit, l'ACCO ha posat de manifest que aquesta no és la primera vegada en què l'AMB agrupa en un mateix contracte serveis que anteriorment es licitaven per separat i estableix uns nivells de solvència "definits de manera molt restrictiva que limiten significativament la concurrència d'operadors". Segons l'entitat, aquestes condicions fan que només els operadors privats que ja estan implantats en grans àrees geogràfiques, com la mateixa AMB, puguin satisfer les exigències de contractes de tal magnitud. Ara l'ACCO està analitzant amb detall la documentació que integra l'expedient de contractació per determinar les futures accions respecte a la licitació d'aquest servei. 

No és el primer xoc recent entre les autoritats que vetllen per la competència i l'AMB. En l'últim any, la licitació del servei de l'Aerobús també va provocar la intervenció de l'ACCO, en una decisió que va acabar provocant que se suspengués el concurs.

stats