Economia 19/03/2012

Els consumidors europeus insten Apple a modificar la seva política de garanties "enganyosa"

El gegant informàtic anuncia els seus productes amb un any de garantia, mentre que a Europa, el mínim exigit són dos

Efe
2 min

Brussel·lesOnze associacions de consumidors de països europeus han instat Apple a "aturar immediatament les pràctiques enganyoses" sobre la garantia que ofereix per als seus productes, que a la UE sempre ha de ser d'almenys dos anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Els consumidors tenen dret a informació clara i sense ambigüitats sobre totes les característiques dels productes, incloses les garanties legals i comercials", va assenyalar la directora general de l'Organització Europea de Consumidors (BEUC), Monique Goyens.

Va destacar en un comunicat que, en un esforç conjunt, organitzacions de consumidors han demanat al gegant tecnològic nord-americà "posar fi a les seves pràctiques injustes".

Goyens ha subratllat que, a la UE, els consumidors tenen dret a un mínim de dos anys de garantia legal, i que "no han de ser enganyats o confosos" sobre els seus drets fonamentals "perquè una companyia vulgui vendre els seus serveis comercials de garantia".

"Aquest cas és fins i tot més important perquè afecta un destacat líder de mercat i les pràctiques tenen un ampli impacte", ha conclòs.

BEUC ha explicat que, arran d'una denúncia de l'associació italiana de consumidors, les autoritats de competència d'aquest país van imposar a Apple una multa de 900.000 milions d'euros el desembre de 2011, en considerar que havia violat la legislació comunitària sobre pràctiques comercials injustes.

En concret, es va acusar la companyia d'anunciar que els seus productes es comercialitzen amb un any de garantia de fàbrica, sense donar indicacions clares sobre que els consumidors tenen dret a un total de dos anys de garantia de forma automàtica i sense costos addicionals, ha recordat l'organització europea.

També es va retreure a Apple la manera com presentava i venia als consumidors el seu "pla de protecció AppleCare", que consistia en vendre una extensió de la garantia.

L'autoritat italiana de competència va determinar que aquestes pràctiques "confonien els consumidors" i posaven en dubte el seu dret, assegurat per llei, a tenir una garantia de dos anys.

D'aquesta manera, ha considerat que els consumidors no podien prendre cap decisió informada, i que se'ls conduïa a adquirir de forma errònia les garanties comercials de Apple.

La decisió de l'autoritat italiana va ser apel·lada per la firma, de manera que el cas tornarà a ser examinat aquest dimecres a Itàlia.

BEUCha apuntat que altres associacions de consumidors d'altres països de la UE han observat les mateixes pràctiques a la pàgina web de la companyia, i que també han queixes sobre la presentació i promoció del servei de garantia d'Apple en altres territoris.

Així, l'organització europea ha instat la companyia a "adaptar la informació dirigida als consumidors d'acord amb els estàndards de la UE i la legislació nacional", ha conclòs.

Les associacions de consumidors que van escriure a Apple o presentar una denúncia pertanyen a Espanya, Itàlia, Bèlgica, Portugal, Luxemburg, Alemanya, Holanda, Dinamarca, Polònia, Eslovènia i Grècia.

stats