CONSUM
Economia 13/05/2012

Els consumidors exigeixen productes més sostenibles

Els consumidors cada vegada demanen més productes que respectin el medi ambient. Algunes marques juguen amb aquesta tendència i afegeixen missatges falsos de sostenibilitat als seus productes.

Vicenç Moliné
3 min
A països com Suècia o Alemanya es prioritzen els productes de proximitat. Espanya, França o els Estats Units encara no van tan lluny en les mesures de sostenibilitat.

BARCELONAFins fa poc el client que preguntava l'origen d'un producte o triava un electrodomèstic segons el seu consum elèctric era un cas excepcional, gairebé una rara avis. Però ara la sostenibilitat dels productes ja és un dels factors que més es tenen en compte a l'hora de comprar i les empreses estan començant a reaccionar.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'estudi El nou consumidor , elaborat per la fundació Creafutur, ha analitzat el comportament de consumidors d'Espanya i els ha comparat amb els de sis països més: el Brasil, la Xina, França, Alemanya, Suècia i els Estats Units. Els resultats, als quals ha tingut accés aquest diari, es presentaran dimecres perquè les empreses catalanes puguin identificar oportunitats de negoci. Creafutur, una fundació participada per Esade i la Generalitat, ha detectat les tendències a exigir productes més sostenibles especialment en els consumidors europeus, més afectats per una crisi que els ha fet prendre consciència de les repercussions dels seus patrons de consum i del seu estil de vida.

En països com Suècia i Alemanya cada vegada és més comuna la pràctica d'elaborar a casa aliments com el pa i es prioritza el consum de productes de proximitat. Espanya, França o els Estats Units encara no van tan lluny i es limiten a buscar mesures d'estalvi energètic, especialment a l'hora de desplaçar-se, motivats no tant per la sostenibilitat sinó per l'alt preu del combustible. L'estudi assenyala la creixent popularitat del transport públic o la bicicleta per realitzar els desplaçaments habituals. Els consumidors de països com la Xina o el Brasil, amb economies més pròsperes, demostren que no són tan conscients dels perills de sobreexplotar els recursos naturals i només expressen queixes per la ràpida obsolescència dels electrodomèstics.

Empreses que fan trampa

Davant la creixent demanda de productes sostenibles, especialment a Occident, l'estudi de Creafutur avisa que moltes empreses afegeixen missatges de sostenibilitat o juguen amb l'ambigüitat de la paraula verd amb productes que en realitat no han variat de com eren anteriorment. Moltes marques han adoptat aquesta pràctica, anomenada greenwashing , per adaptar els seus productes als gustos dels consumidors estalviant-se adoptar una producció més sostenible. Però aquesta tècnica de màrqueting ha tingut un efecte contraproduent en la imatge que els consumidors tenen de la informació que els arriba dels productes, a la qual donen molt poca credibilitat.

Guillem Ricarte, director general de Creafutur, opina que el greenwashing és una pràctica en vies d'extinció davant la facilitat d'accés a la informació, que dóna al consumidor una gran capacitat de decisió. Tot i això, una proporció important de consumidors segueixen confiant en les empreses perquè liderin una transició cap a una economia més sostenible que, tot i que té nivells de conscienciació molt diversos, tots els enquestats consideren desitjable.

Paral·lelament, l'estudi destaca que els espanyols, encara que cada vegada estan més conscienciats, no estan disposats a consumir menys i es veuen influenciats per la tendència al consum de baix cost. Marques com Zara i Ikea i aerolínies com Ryanair han abaratit molt l'accés a la roba, el mobiliari o els viatges i també han disparat el consum d'aquests béns amb un increment proporcional del seu impacte ambiental. Més viatges en avió vol dir més contaminació i més mobles nous vol dir més fusta tallada.

Guillem Ricarte creu que "es demanda més consciència sostenible a les empreses, que normalment són les que reaccionen en últim terme". Destaca les àrees en què la sostenibilitat és sinònim d'estalvi i apunta que "en certs aspectes anem cap a una economia basada més a compartir que en el fet de tenir en propietat".

L'estudi assenyala els avenços tecnològics com una solució que pot precipitar canvis importants en els patrons de consum: aparells com llums la intensitat dels quals es pot regular segons la quantitat d'energia que està consumint la llar en conjunt poden fer que la gent prengui consciència de la quantitat d'energia que està gastant en cada moment i busqui augmentar l'estalvi. En l'àmbit social, l'estudi de Creafutur també identifica tendències que cal que les empreses tinguin en compte, com l'envelliment de la població o el creixent pes econòmic dels immigrants.

Però totes aquestes millores requereixen grans inversions, i en temps de crisi són difícils de trobar.

stats