Els contractistes veuen “dramàtica” l’escassa licitació

Denuncien una reducció inversora negada per Foment

El president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Joaquim Llansó, va avaluar ahir la inversió de les administracions públiques durant el 2017 i en va treure una conclusió dura: la situació és “dramàtica”. Les dades dels contractistes indiquen que la inversió total es va saldar amb un augment del 5,3%, fins als 1.690 milions d’euros, gràcies a l’impuls de les administracions locals, cosa que s’atribueix a la circumstància que el 2019 hi ha eleccions municipals.

La Cambra va denunciar que l’Estat va reduir un 23% la seva inversió. El ministeri de Foment va negar-ho assegurant que la inversió estatal va créixer un 29%, fins als 793 milions d’euros. Segons les dades del primer semestre analitzades per la cambra, la liquidació d’obres de l’Estat a Catalunya era de només el 13,1% del que s’havia pressupostat. A més, va recordar que la inversió de l’Estat a Catalunya, segons la promesa que va fer el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, havia de ser de 4.200 milions en quatre anys. Això hauria d’haver suposat 1.050 milions anuals, però el 2017 només se’n van licitar 218, un 20%.

Llansó va indicar que per al 2018 preveia que la licitació pública total a Catalunya repetís les xifres del 2017, al voltant de 1.700 milions, amb una activitat més intensa dels ajuntaments per la proximitat de les eleccions, però afectada per la incertesa a la Generalitat per la falta de Govern i a l’Estat per no tenir pressupostos aprovats. En aquest sentit, ha dit que la xifra total hauria de ser d’uns 5.000 milions, per complir amb la mitjana europea de destinar-hi el 2,2% del PIB.

La credibilitat del ministre

La situació fa dubtar el president de la CCOC que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, pugui complir totes les promeses que ha fet en els últims viatges a Catalunya, amb anuncis com la represa de les obres de l’estació de la Sagrera, les inversions per ampliar els aeroports del Prat i de Girona, els accessos al port de Barcelona i la cobertura de vies en municipis com Montcada i l’Hospitalet, entre d’altres: “Si no hi ha pressupost no es pot licitar ni fer anualitats”, va dir Llansó. I va afirmar que hi havia un problema de “credibilitat” en les promeses de l’Estat: “Tot el que diu [el ministre] és difícil que es compleixi”.

La CCOC també va proposar que s’implementés alguna mena de peatge per poder fer front al manteniment de les vies d’alta capacitat, tant les autopistes que aviat acabaran la seva concessió com les autovies de la xarxa de l’Estat.

Llansó va explicar que el sistema hauria de seguir els paràmetres de les directives en el sentit del pagament per ús i el principi de qui contamina paga. Segons va dir, l’actual xarxa d’autovies de l’Estat té un dèficit de manteniment d’uns 5.000 milions d’euros en conjunt, 500 dels quals a Catalunya.

Per això, la CCOC proposa que l’Estat, directament o a través d’empreses privades que anessin a concurs públic, cobri un peatge per pagar el manteniment. Si es fes en concessió, l’adjudicatària hauria de pagar un cànon per pagar les obres de manteniment.

Més continguts de