Els controladors aeris de Barcelona faran vaga a l'estiu

Reclamen un augment de la plantilla, que consideren insuficient

Els controladors de l'aeroport de Barcelona-El Prat faran vaga aquest estiu per reclamar un augment de la plantilla, que consideren insuficient per fer front al trànsit aeri que es genera en aquesta instal·lació.

Aquesta decisió s'ha pres avui en una assemblea celebrada a l'aeroport, en la qual s'ha debatut la càrrega de treball que suporta el col·lectiu i s'ha sotmès a votació la proposta de fer vaga, que finalment ha prosperat, segons han informat a Efe fonts d'USCA (Unió Sindical de Controladors Aeris).

A l'espera que es concretin les mobilitzacions, les aturades, que seran de 24 hores, es portarien a terme a partir del 20 juny, coincidint, per tant, amb l'arrencada de la temporada d'estiu, quan a l'aeroport de Barcelona es dispara l'activitat aèria. A l'assemblea, a la qual han acudit una gran majoria dels 300 controladors que treballen a l'aeroport català, s'ha debatut sobre les condicions en les quals desenvolupen la seva feina aquest col·lectiu, marcades per "l'excés d'hores" i "la falta de descans".

Un portaveu d'USCA ha destacat que, en aquests moments, l'aeroport del Prat compta amb una plantilla de 300 controladors, un menys que en la temporada d'estiu de l'any passat, un nombre que consideren "totalment insuficient". Els controladors asseguren que la falta de plantilla està provocant que s'hagin de fer, de forma gairebé generalitzada, torns extraordinaris, la qual cosa pressiona un col·lectiu que té una edat mitjana de prop de 50 anys.

El sindicat de controladors denuncia que la càrrega de treball que assumeixen s'ha disparat des del 2010 sense que s'hagi ampliat la plantilla de manera suficient ja que "no es van convocar places de 2006 a 2016". Conscients de la dificultat d'incorporar de manera imminent el nombre de treballadors que veuen necessaris, a causa de que existeix un protocol de formació que cal respectar, USCA reclama a Enaire (l'empresa pública de navegació aèria) que es portin a terme aquest estiu les regulacions del trànsit aeri que es requereixin per assegurar els descansos de la plantilla. La pilota ara està en la teulada d'Enaire. No acceptarem viure un altre estiu més d'excés de treball. Ja no valen les bones paraules", ha assegurat un portaveu d'USCA.

Enaire vol negociar

De la seva banda, Enaire s'ha mostrat "completament disposada" a seure a negociar amb els controladors "aquesta tarda mateix" per buscar una solució al conflicte, segons han afirmat a fonts del gestor de navegació aeri. Enaire ha rebutjat que la plantilla de controladors a Catalunya estigui infradotada i ha apuntat que, a partir del pròxim 1 d'agost, els aeroports de Barcelona, Girona i Reus comptaran amb un total de 450 controladors, 58 més que els que havia a data de l'1 d'agost del 2017.

La vaga s'ha convocat malgrat les promeses de l'empresa pública Enaire (de la qual depèn la navegació aèria) d'augmentar la plantilla. Dijous Enaire informava que a l'estiu reforçarà la plantilla a Catalunya, que passarà de 392 controladors l'agost passat a 450 aquest any, 58 més en total, un augment del 15%. D'aquests 58 nous controladors, 24 estaran plenament operatius i habilitats a l'agost.

Encara que tots els controladors tenen la titulació exigida en incorporar-se als seus llocs de treball, Enaire els proporciona formació addicional i específica per al centre o la torre de control a la qual han sigut destinats.

A la torre de control de l'aeroport de Barcelona-El Prat la plantilla tindrà abans de l'1 d'agost 37 controladors més que un any abans en termes nets, és a dir tenint en compte jubilacions i baixes, fet que suposa un increment del 55%.

D'aquests 37, 14 estaran plenament operatius i habilitats, cosa que representa un augment net de la plantilla operativa d'un 21%. Al Centre de Control de Catalunya, a Barcelona, la plantilla creixerà un 5,7% en termes nets (17 controladors més) respecte a l'agost del 2017, 7 dels quals s'hauran habilitat en aquesta data, fet que representarà un increment de la plantilla operativa d'un 2,3%. Després de l'estiu s'aniran incorporant controladors de la torre al centre de control en funció dels processos de formació i habilitació.

Aquests nous controladors corresponen a la convocatòria de noves places del 2017 i exercicis anteriors. El 2017 es van autoritzar 130 places, de les quals quinze s'han cobert a través de la borsa de candidats, una amb un reingrés i la resta, 114, són noves. D'aquesta xifra, gairebé la meitat, 52, es destinen a Catalunya: 37 al centre de control d'Enaire a Barcelona, 9 a la torre de control de l'aeroport del Prat (Baix Llobregat), 5 a la torre de l'aeroport de Girona-Costa Brava (Selva) i un a l'aeroport de Reus (Baix Camp).

A més, abans de l'estiu Enaire emprendrà una "profunda reestructuració" de l'espai aeri i dels seus procediments per optimitzar els aterratges a l'aeroport de Barcelona i facilitar la gestió dels vols pels controladors.

Més continguts de