Sense cita i amb pocs clients: així es desperta el passeig de Gràcia amb la fase 0,5

Les grans cadenes de moda també enceten la desescalada amb menys treballadors i aforament limitat

La Laura repassa atentament amb la mirada la brusa de tons verdosos que li ha cridat l'atenció. S'ho pensa uns segons i, finalment, agafa amb cura la perxa per emprovar-se-la. La seva primera visita a una botiga de roba des que es va posar en marxa la desescalada va començar ahir amb una trucada a Mango. "Volia demanar cita prèvia, però em van explicar que ara ja no fa falta", diu. Amb l'entrada en vigor de la fase 0,5 a Barcelona i l'àrea metropolitana els comerços han pogut començar a obrir aquest dilluns sense fer reserves amb els clients, però encara amb limitacions al 30% de l'aforament i mesures per garantir una desinfecció constant dels establiments.

Un maniquí amb un vestit eivissenc blanc dona la benvinguda al local de Mango i un cartell avisa que l'ús de la mascareta és obligatori en tot moment. Els nous protocols per comprar roba també inclouen un pot de gel desinfectant a l'entrada i un recipient amb guants de plàstic d'un sol ús per als clients. "Abans triava tot el que em semblava que em podia agradar, però ara m'emprovaré només allò que vegi clar", explica la Laura.

Aquesta clienta confessa que després de dos mesos a casa mirant les promocions per internet tenia ganes d'omplir l'armari amb roba de primavera. "Vaig amb una mica de cautela i intento acotar molt la talla", admet. Als emprovadors totes les peces es deixen en quarantena després de passar pel ritual de la neteja amb vapor a 60 graus.

El comerç celebra la proposta de desconfinament del Govern i la restauració vol que l’Estat la rebutgi

El coronavirus ha tallat l'afluència de visitants estrangers al passeig de Gràcia i als treballadors de les botigues encara els sorprèn que els pocs clients que hi passegen al matí parlin català i castellà. "En un dia normal entre setmana estaria tot ple de turistes. A la tarda com a molt ve la gent de les oficines", comenta la Cecília, dependenta de Mango. El walkie-talkie que porta lligat a la cintura emet un enrenou constant de consignes. "Ha estat un dia estrany. Hem obert a les onze perquè hem desinfectat durant dues hores abans", explica. La tornada a la feina també és esglaonada, i de moment només són quatre empleats al matí i quatre més a la tarda.

L'entrada sobtada a la fase 0,5 ha obligat les grans cadenes de moda a improvisar solucions per tornar a obrir. A la botiga de Desigual al mateix carrer barceloní la companyia ha posat personal d'oficines per cobrir els dependents almenys durant els primers dies. "No ho havíem fet mai, però vam saber ahir que podíem obrir sense cita i aquí estem", comenta un dels dos empleats que custodien la botiga totalment buida i amb un cartell lluminós que anuncia rebaixes de fins al 30% de descompte. La marca catalana va presentar un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) al març per a gairebé 1.400 treballadors, la majoria personal de les botigues.

Fluix retorn a l'activitat del comerç

L'Adriana espera darrere el mostrador de Brandy Melville entre tops i vestits d'aire californià. És el primer dia de tornada a la feina, però durant tot el matí encara no ha entrat cap client. "Amb les restriccions n'hi podran entrar 14 i sincerament dubto molt que s'arribi a omplir", explica. La botiga tampoc permetrà tornar veure les habituals escenes de mares i filles o grups d'amigues entaforades als emprovadors. A més, ha reduït els horaris i de moment només mantindrà dues dependentes alhora. Malgrat que tota la roba de la marca és de talla única, l'Adriana confia que molts compradors optaran per endur-se-la directament. "A més, tampoc deixarem que entrin amb vint peces de cop", afegeix.

El luxe del passeig de Gràcia també conviu ara amb gels desinfectants i senyals que avisen de la distància social. La Jessica surt de la botiga de Guess amb una bossa nova i sense por al virus. "No hi ha pràcticament gent a les botigues i les mesures de seguretat em donen tranquil·litat. A poc a poc aniré tornant a comprar", afirma. Les mides del local fan que, ara per ara, només hi hagi cabuda per a nou clients, als quals les treballadores donen una fitxa a l'entrada per controlar quants són a cada moment. "Ara són pocs, però la gent té ganes de sortir de la rutina d'aquests dies i airejar-se", assegura una d'elles mentre reorganitza les carteres de pell.

Majoria de persianes apujades

Segons dades de Barcelona Comerç recollides per l'ACN prop del 80% dels locals dels eixos comercials de la capital catalana han reprès l'activitat aquest dilluns amb el pas previ a la fase 1. L'obertura, però, no ha estat homogènia. A zones com el Poble Nou o Nou Barris el percentatge de botigues que han apujat la persiana s'ha situat al voltant del 90%, mentre que d'altres com Creu Coberta o Nou Eixample se n'han registrat entre el 30% i el 50%. El centre de Barcelona, acostumat al turisme de compres, també s'ha activat a un ritme més lent i menys de la meitat de les botigues han decidit vendre de nou. "No hi ha tant client de proximitat", ha recordat en declaracions a Efe Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta.