Economia 28/11/2016

La plataforma de cotxes amb xofer Cabify entra a Barcelona

L'aplicació començarà a operar dijous amb una flota de 50 cotxes i obrirà una oficina a la capital catalana

Paula Solanas
2 min
Els conductors de la plataforma de transport de particulars Uber s’associen per defensar els seus drets.

BarcelonaL'aplicació per demanar cotxes amb xofer Cabify començarà a operar dijous vinent, 1 de desembre, a Barcelona, segons ha publicat aquest dilluns 'La Vanguardia' i ha pogut confirmar aquest diari. L'empresa llança el servei amb una flota de 50 vehicles a la capital catalana, on també obre una oficina operativa, que per ara dóna feina a un equip de dotze persones, amb previsions d'ampliar-lo aviat. La plataforma de transport ja està disponible a altres ciutats espanyoles Madrid, València, Màlaga i Sevilla, i a països com Portugal o Perú.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el responsable de l'empresa a Espanya, Juan Ignacio García Braschi, la companyia s'estrenarà a Barcelona amb el seu servei més exitós, Cabify Lite, però també incorporarà les opcions de transport corporatiu. L'aterratge de la firma a la ciutat s'ha endarrerit per un obstacle clau: a Barcelona tan sols hi ha unes 800 llicències VTC –els permisos de lloguer de vehicle amb conductor amb els quals opera Cabify–, mentre que a Madrid la xifra augmenta a 2.000.

De fet, la limitació d'aquestes llicències ha estat una de les creuades del sector del taxi, que s'oposa a l'entrada d'operadors com Uber o Cabify al mercat del transport urbà. El Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac) ha valorat negativament l'arribada de l'aplicació a Barcelona i ja ha avisat que denunciarà l'empresa davant les administracions si observa incompliments de la normativa de transport. "A Madrid s'esperen a l'aeroport per captar clients, encara que la seva llicència els obliga a quedar-se a la base fins que rebin l'avís per sortir", explica el president de l'Stac, Lluís Berbel.

Per què el sector del taxi està contra Uber?

D'altra banda, Berbel ha recordat que Barcelona ja sobrepassa la ràtio pactada per les llicències VTC, que està fixada en una per cada 30 taxis, i que el sector està saturat pel que fa a l'oferta. "Encara que facin pressió, l'Administració no en pot concedir més, o sigui que hauran de créixer comprant-les a altres empresaris", raona.

García Braschi reconeix que el mercat està més limitat a Barcelona, però afirma que espera poder augmentar la flota en els propers mesos. De fet, l'empresa ja té acords amb proveïdors que tenen les llicències i els permetran créixer més de pressa. La companyia es distancia del model d'Uber –que es presenta com a plataforma d'intermediació entre conductors i passatgers– i defensa que opera amb una llicència d'agència de viatges.

Inversió de sis milions d'euros

Segons García Braschi, la plataforma ha tingut contacte tant amb l'Ajuntament de Barcelona com amb la Generalitat abans de fer el desplegament, tot i que encara no hi ha tingut cap reunió formal. Un dels seus ganxos vol ser el preu del transport i el directiu assegura que la tarifa del seu servei bàsic serà un 10% més barata que el taxi. A més, la companyia oferirà un 50% de descompte l'1 de desembre per captar els primers clients. L'empresa afirma que instal·lar-se a Barcelona ha implicat una inversió d'uns sis milions d'euros.

L'oficina barcelonina de Cabify estarà dirigida per Oriol Sanleandro, que a partir d'ara serà la cara visible de la companyia a Catalunya. Sanleandro havia estat anteriorment el responsable a Barcelona del servei de menjar a domicili Take Eat Easy, que va anunciar aquest estiu, que deixava d'operar per la falta d'un model de negoci viable.

stats