La venda de cotxes frena el creixement per la fi de les ajudes del PIVE

A Catalunya a l'octubre les matriculacions van créixer només un 5,4%, i a tot l'Estat, un 4%

La fi de les ajudes per renovar el parc automobilístic, el denominat pla PIVE, ja s'ha notat al mes d'octubre amb un important alentiment de les vendes de cotxes. A Catalunya es van matricular a l'octubre un 5,4% més de cotxes que el mateix mes de l'any passat, mentre que a l'Estat l'augment va ser del 4%.

Malgrat aquesta frenada de les vendes, a Catalunya a l'octubre es van matricular 14.821 automòbils, més del 17% de tot l'Estat. Només supera Catalunya la Comunitat de Madrid, amb 20.888 matriculacions, que suposen una quarta part del total de l'Estat. Al conjunt d'Espanya a l'octubre es van matricular 83.248 automòbils.

La debilitat de l'octubre no fa trontollar el fort creixement de les vendes d'automòbils durant l'any. Ja sumen set mesos seguits d'augments del mercat, i tot i el creixement moderat, ha estat el millor mes d'octubre en vendes de cotxes des de l'any 2009.

Els creixements anuals segueixen sent força importants. De gener a octubre a Catalunya s'han matriculat 147.088 automòbils, amb un increment del 10,7% respecte al mateix període de l'any anterior.

A tot Espanya, de gener a octubre s'han matriculat 957.468 automòbils, amb un increment respecte al mateix període de l'any anterior del 10,8%.

La influència de la fi del pla PIVE es nota especialment en la venda d'automòbils a particulars, que al conjunt de l'Estat ha caigut a l'octubre un 2,3%. De gener a octubre, no obstant això, aquest canal de vendes encara creix un 7,7% i suposa poc més de la meitat de totes les matriculacions.

La resta de canals de venda no han notat la fi del PIVE. Les vendes a empreses van créixer el 10,9% a l'octubre (un 14% en l'acumulat de genera a octubre); mentre que la bona temporada turística continua animant les vendes a les companyies de lloguer d'automòbils, que a l'octubre han matriculat un 36,7% més de cotxes i de gener a octubre, un 15% més.

El sector continua defensant l'allargament dels plans PIVE. Segons Arancha Mur, responsable econòmica de la patronal de fabricants, Anfac, continua preocupant l'envelliment del parc i els seus efectes negatius sobre el medi ambient i la seguretat vial, per la qual cosa "el plans PIVE tenen un efecte important i necessari des del punt de vista econòmic i social".

Per la seva banda, el president de la patronal de venedors, Ganvam, considera que si les compres dels particulars continuen perdent ritme "costarà arribar a la previsió d'1.150.000 cotxes aquest any", fet que posa en evidència "que sí que són necessàries mesures de suport per garantir el pols del mercat". Per a Jaume Roura, president de la patronal de concessionaris, Faconauto, sembla que el mercat "s'ha estabilitzat i ha tocat sostre".

Més continguts de