Economia 30/09/2015

Com afecta la crisi del trucatge de motors a Seat? Us n'expliquem les claus

La filial de Volkswagen Seat reconeix haver muntat 700.000 motors manipulats, l'equivalent a quasi dos anys de vendes

E.f.
2 min
Interior de la planta de Seat a Martorell

BarcelonaLES CLAUS

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

1. Uns 700.000 vehicles Seat venuts amb el motor trucat. Són molts o pocs?

Els 700.000 vehicles que Seat reconeix haver venut amb el motor dièsel trucat per amagar emissions equivalen a les vendes de l’empresa de gairebé dos anys sencers. El grup Volkswagen ha reconegut que va distribuir el motor EA 189 almenys des del 2009 fins al 2014, la qual cosa pot voler dir que un de cada quatre vehicles de Seat venuts des de l’any 2009 pot estar afectat pel trucatge del motor.

2. Quins són els models Seat venuts a Espanya amb el software fraudulent?

La marca encara no ha concretat quants d’aquests 700.000 vehicles s’han quedat a Espanya i no s’han destinat a l’exportació. Tampoc ha donat el llistat de models, però pel tipus de motor que està sota sospita, fonts pròximes al sector van confirmar que entre ells hi ha almenys unitats del León, l’Ibiza, l’Altea i l’Exeo. De fet, els models amb motor dièsel 1.6 TDI i 2.0 TDI dels anys afectats probablement tots tenen aquest programari incorporat.

3. Què pot comportar per a la marca haver de retornar les subvencions del PIVE?

El cost d’aquesta devolució de les ajudes –de 1.000 euros per cada cotxe venut amb el motor trucat– no se sabrà fins que no es conegui el nombre total de vehicles comercialitzats a Espanya. Si es té en compte que només el 20% de les vendes de Seat són al mercat espanyol, la marca podria haver de retornar a Indústria 140 milions d’euros –el resultat de multiplicar 1.000 euros per 140.000 vehicles afectats que poden estar en circulació a Espanya.

4. Hi ha risc per a les vendes?

És massa d’hora per saber-ho. Les conseqüències poden dependre de l’abast de la crisi del grup Volkswagen quan se’n coneguin tots els detalls. També dependrà del pla d’acció que presenti la marca de cara als compradors afectats, una estratègia que es donarà a conèixer els pròxims dies, segons han assegurat. La pèrdua de confiança dels consumidors per l’engany pot provocar un sotrac de les vendes, i és per això que ahir els sindicats van apel·lar a la prudència en els anuncis que vagin fent els governs per no posar en perill les plantes i els milers de llocs de treball que en depenen.

stats