El consell d'administració d'Abertis recomana acceptar l'opa d'ACS i Atlantia

La Caixa rebrà quasi 3.850 milions amb la venda

El consell d'administració d'Abertis ha recomanat avui a través d'un fet rellevant a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) donar suport a l'oferta pública d'adquisició (OPA) presentada per ACS, la seva filial alemanya Hochtief, i la concessionària italiana Atlantia per quedar-se la companyia per 18.181 milions d'euros a un preu de 18,36 euros per acció. Així doncs, considera que l'operació és positiva, té un preu "just" i aportaria valor a Abertis.

El consell ha valorat els informes favorables d'AZ Capital, Citigroup i Morgan Stanley, i considera que "tenint en compte tots els termes i característiques de l'oferta i la seva repercussió en l'interès de la societat valora la contraprestació de l'oferta de manera positiva".

No obstant això, el consell s'oposa a incloure dins l'oferta el 7,9% del capital d'Abertis que forma part de l'autocartera de la companyia. A nivell individual, els consellers que tenen accions de l'empresa de concessions, entre ells el president, Salvador Alemany, també accepten l'oferta.

3.850 M€ per a La Caixa

D'aquesta manera, el consell també confirma que la intenció de Criteria —que controla un 21% del gestor d'infraestructures— és acceptar l'oferta de compra conjunta de les dues empreses. No obstant això, el consell recorda que es reserva la possibilitat de revisar les seves intencions "en funció de circumstàncies sobrevingudes".

El 25% de La Caixa depèn d’Abertis

Aquesta venda suposarà una important injecció de liquiditat a Criteria, el hòlding de participades de La Caixa, que ingressarà uns 3.845 milions d'euros. Criteria té una participació directa del 15% a Abertis, i una participació indirecta del 7,6% a través de la societat Inversiones Autopistas, de la qual també són accionistes les societats G3T, de Carmen Godia, i BCN Godia, de la seva germana Liliana.

El consell d'Abertis destaca com a punts a valorar a favor de l'opa que Abertis continuarà sent espanyola i mantindrà la seu a Espanya ( a l'octubre va traslladar la seu social de Barcelona a Madrid després del referèndum de l'1-O) mentre es mantingui el pacte entre ACS, Hochtief i Atlantia.

A més, també destaca que els oferents estan disposats a vendre Hispasat, l'operador de satèl·lits controlat per Abertis, que Red Eléctrica ha mostrat interès a adquirir. De fet, la junta d'accionistes d'Abertis va aplanar el camí als oferents en autoritzar la venda de la participació a Hispasat.

Reticències sindicals

El consell de l'empresa de concessions també valora positivament el compromís dels compradors de no modificar les condicions laborals als centres de treball d'Abertis a Madrid i Barcelona. En aquest sentint, a l'informe del consell s'adjunten els informes que han fet el comitè d'empresa d'Abertis i els representants dels dos principals sindicats, CCOO i UGT.

El comitè d'empresa valora positivament que de l'oferta n'hagi desaparegut una possible optimització de costos, que podria comportar retallades de plantilla, i valora positivament que es prometi una inversió estable i que darrere l'oferta hi hagi un projecte industrial i de negocis complementaris, però mostra reticències per la prevista exclusió de borsa d'Abertis i la falta de concreció sobre el futur dels actuals  centres de treball. Per això el comitè demana "el manteniment de l'ocupació i la millora de les condicions actuals".

La secció sindical de la UGT a Abertis indica com a factors negatius de l'oferta la falta de concreció sobre el futur laboral, més enllà de l'afirmació genèrica de mantenir els llocs de treball, i indica com a molt negatiu la possibilitat que la liquidació de l'oferta propiciï la rescissió o anul·lació de les concessions catalanes d'Abertis.

CCOO, sindicat majoritari a Abertis, en general valora l'oferta positivament, però també mostra preocupació per alguns aspectes, especialment pel fet que el compromís de mantenir l'ocupació i les condicions laborals és a només dotze mesos, i en aquest sentit demana una planificació de l'ocupació a llarg termini. A més, el sindicat mostra la preocupació per la falta de concreció sobre els projectes per a les concessions espanyoles i catalanes que s'acaben a curt termini, entre ells l'AP-7 i l'AP-2.

El termini per acceptar l'opa establert per la CNMV és el 8 de maig a les dotze de la nit. Entre les condicions d'aquesta operació conjunta s'inclou que ACS pugui decidir un nou president executiu per a Abertis, mentre que la italiana podria nomenar el conseller delegat, el director financer i el secretari del consell.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha dit avui que no creu que hi hagi problemes perquè la societat conjunta que constituiran Atlantia, ACS i la seva filial Hochtief aconsegueixi el permís del govern espanyol per comprar Abertis en les qüestions que fan referència a les autopistes de peatge de titularitat pública.

Durant un esmorzar informatiu, De la Serna ha dit que es tracta d'un tràmit "reglat" i "senzill" i ha recordat que Foment ja va informar favorablement de les dues ofertes anteriors, la d'Atlantia i la de Hochtief. El ministre ha explicat que en aquest tràmit només es tractaria de demostrar la solvència de la societat, cosa que, segons el seu parer, "estaria plenament provat".

El ministre s'ha felicitat pel fet que la compra d'Abertis no hagi acabat en una guerra d'opes. "Sempre és millor un acord que una pugna", ha dit en relació al pacte assolit per ACS i Atlantia.

De la Serna ha reiterat que segons la seva opinió la societat conjunta que crearan Atlantia, ACS i Hochtief necessitarà una nova autorització. L'acord subscrit per les tres empreses preveu dues fases: a la primera, Hochtief comprarà Abertis a través de la seva opa; a la segona, les accions de concessionària passaran a la societat conjunta.

Més continguts de