La despesa dels turistes a Catalunya es dispara un 10% a l'octubre

Malgrat els aldarulls per la sentència, cada visitant va gastar un 8% més que un any enrere, per sobre de la mitjana espanyola

A diferència del que auguraven algunes institucions, les mobilitzacions contra la sentència del Procés no han afectat el sector turístic a Catalunya l'octubre passat. Les xifres publicades per l'Institut Nacional d'Estadística aquest dilluns són clares: la despesa dels turistes que van passar uns dies al Principat va augmentar quasi un 10% aquest mes respecte al mateix període del 2018.

També va incrementar en un 8% la despesa per persona en comparació a l'octubre de l'any passat. Segons l'INE, els turistes van gastar 1.876 milions d'euros a Catalunya, la qual cosa representa una despesa de 1.109 euros per visitant.

Turisme de Barcelona defensa que els aldarulls no afectaran l'ocupació hotelera

El BBVA, a través del seu equip de recerca, va ser una de les institucions que va vaticinar que les protestes comportarien una reducció de diverses dècimes del creixement de l'economia catalana aquest any. El banc va elaborar el seu estudi amb les dades que tenia de la despesa i de datàfons del banc en comerços, i va indicar que s'havia produït una caiguda del consum d'estrangers.

Les dades publicades per l'INE desmunten, doncs, aquesta tesi, ja que a l'octubre no només s'ha incrementat la despesa dels visitants a Catalunya, sinó que, a més, la pujada ha sigut superior a la de la resta de l'Estat.

Per contra l'INE dona la raó a institucions com Turisme de Barcelona, que van defensar que les mobilitzacions no tindrien conseqüències negatives sobre l'ocupació hotelera.

El BBVA estima que l'impacte de les mobilitzacions a Catalunya és d'una dècima del PIB

Per sobre de la mitjana espanyola

De fet, el conjunt de les xifres de despesa a Catalunya contrasten amb el creixement més moderat al conjunt del sector turístic espanyol. De mitjana, la despesa dels visitants a Espanya va ser de 8.367 milions d'euros, cosa que representa un creixement del només 2,5% interanual. En termes per persona, a l'octubre cada turista va deixar 1.096 euros en la seva visita a Espanya, un 2,8% més que un any enrere.

Això vol dir que Catalunya va acumular un 22,4% de la despesa dels visitants a l'Estat, tot i que el pes de l'economia catalana és d'un 19% del total de l'espanyola, aproximadament. Així mateix, els turistes que venen al Principat gasten un 1,2% més que els turistes que fan vacances a Espanya.

En aquest sentit, si s'observa la despesa diària per persona, un turista a Catalunya va gastar de mitjana 221 euros cada dia, mentre que a l'Estat en són 161. No obstant això, la durada de les estades al Principat va ser inferior a la mitjana espanyola: 5 i 6,8 dies, respectivament.

Pel que fa al total de pernoctacions, el sector turístic català en va registrar més de 8,4 milions, dels 52,1 milions que hi ha registrades a tot Espanya durant l'octubre. A Catalunya representa un increment de l'1,8%, mentre que a Espanya és una caiguda del 3,8%.

Tres preguntes a:

Pablo Díaz, professor d'economia de la UOC i expert en turisme

1. Alguns estudis apuntaven a una caiguda del turisme a causa de les protestes. Per què no s’ha produït?

Se sabia que el turisme espanyol es veuria afectat, però l’internacional no tant. Les protestes van ser un tema de percepció nacional, però a l’estranger no hi van dedicar tanta atenció. A més, no van ser uns fets perseverats en el temps com van ser, per exemple, els atemptats terroristes a París, que es van anar repetint. Per tant, té menys repercussió internacional.

2. A què es deu que augmenti la despesa per turista?

En general hi ha incertesa a nivell internacional i això fa que es freni el turisme europeu. Ara bé, en el cas de Catalunya i Espanya, fa temps que està creixent el nombre de visitants dels Estats Units o de països de l’Àsia i quan més lluny venen els turistes més gasten.

3. ¿L’increment de la despesa suposa un canvi de model positiu per al sector turístic?

Depèn de a qui es pregunti. Si ho preguntem a un hoteler que té clients joves i de poc poder adquisitiu, voldrà mantenir el model actual. Alguns acadèmics defensem que és interessant tenir un turista que gasta més, sobretot en destinacions saturades, com ara les grans ciutats, on la població té una percepció negativa del turisme.

Més continguts de