Economia 14/12/2015

Avui és el dia D de les compres 'online'

Aquest Nadal les vendes s'incrementaran prop del 5% impulsades pel creixement electrònic. Quatre de cada deu espanyols ja van comprar per internet l'any passat

Júlia Manresa
2 min
Amazon.es només tributa un 3% pels llibres digitals perquè és a Luxemburg on té la seu.

BarcelonaAquest dilluns 14 de desembre és el dia en què Amazon va calcular que rebria més comandes a l'Estat Espanyol de tot l'any 2015. En el mateix dia en què el gegant nord-americà del comerç electrònic s'ha adjudicat definitivament els terrenys del Prat del Llobregat per instal·lar-hi un centre logístic de grans dimensions, la companyia de Jeff Bezos tenia previst assolir el seu pic de comandes, l'anomenat 'Peak Day'.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amazon espera que aquest dilluns, entre les 22.00 i les 23.00 se superi les quotes de consum de l'any anterior, en què es va arribar a les 126 comandes per minut, amb un total de 182.000 comandes.

El cert és que tant comerciants, com grans cadenes i multinacionals coincideixen en què aquesta campanya de Nadal s'han incrementat les vendes i les previsions són positives, sobretot pel que fa al comerç electrònic i fins i tot després del Black Friday. Segons l'estudi Actitud dels consumidors espanyols del 2015 presentat per l'escola de negocis Esade, es preveu que els consumidors catalans gastin entre un 4% i un 5% més aquestes vacances de Nadal gràcies a un canvi d'actitud, però també a la consolidació dels descomptes durant tot l'any i al creixement del segment del comerç electrònic.

Aquest estudi precisament assenyala iniciatives com el 'Black Friday' o el 'Cibermonday' com a claus per a aquest increment de les vendes, ja que han avançat les compres de temporada i hauria fet créixer la facturació de les botigues un 10% respecte la mateixa jornada de promocions de l'any anterior. De fet, per exemple la cadena Mango afirma que les vendes durant aquest divendres van augmentar un 14% a les botigues i un 40% al canal 'online'.

Les ombres del Black FridayLa consolidació del consum digital

El mateix informe destaca que cada espanyol que compri per internet gasarà entre uns 60 i uns 70 euros de mitjana a través d'aquest mitjà. De fet, aquesta setmana, l'agència d'estadística europea publicava dades de consum 'online', segons les quals un de cada dos europeus ha comprat alguna cosa a través d'internet al llarg de l'any 2015, una proporció que es dispara fins al 70% en la franja d'edat dels 25 als 34, i es manté al 66% entre els 16 i els 24 anys. En el cas d'Espanya, aquesta mitjana encara és lleugerament més baixa. Un 42% dels espanyols va comprar 'online' l'any passat.

En el seu estudi, Esade assenyala que la majoria de transaccions de comerç electrònic continuen fent-se amb l'ordinador i no des del dispositiu mòbil, tot i que l'anomenat 'm-commerce', o comerç amb el telèfon mòbil, serà el més utilitzat en el futur.

Segons les dades de l'oficina europea d'estadística,Eurostat, el que més van comprar els espanyols l'any 2014 a través d'internet van ser viatges i estades d'hotel (63%), roba i complements d'esport (50%), béns i equipaments de la llar (29%), entrades per esdeveniments (43%) i llibres, revistes i continguts editorials (23%).

stats