El frau elèctric detectat a Catalunya equival a la llum d'un any a Girona

Catalunya acumula la meitat dels casos de frau detectats per Endesa a Espanya

Endesa, la principal companyia de comercialització elèctrica a Catalunya, va detectar durant el 2017 prop de 34.000 casos de frau elèctric al Principat, cosa que va permetre recuperar 412 kilowatts hora (kWh) defraudats, és a dir, l'equivalent al consum de la ciutat de Girona en poc més d'un any, segons ha informat la companyia.

Els 34.000 casos de frau detectats a Catalunya són la meitat dels 68.000 casos detectats a tot Espanya, amb una quantitat d'energia recuperada de 761 milions de kWh a tot l'Estat.

Una de cada cinc inspeccions realitzades per la companyia va permetre detectar un frau. El més comú, amb un 40%, consisteix en connexions directes a la xarxa per part d'usuaris sense contracte. La resta de fraus van ser per mantenir dobles escomeses o per manipulacions en els comptadors de llum.

La companyia assegura que en els últims tres anys ha reduït en un 7% les pèrdues d'energia gràcies a la lluita contra el frau, per la qual cosa redoblarà els esforços en els pròxims exercicis i convertirà en una prioritat la detecció del frau elèctric.

Segons Endesa, el frau, a més, és un perill per a la seguretat de les persones i, en aquest sentit, destaca que en els últims anys "s'han registrat nombrosos casos d'incendis en instal·lacions i habitatges com a conseqüència d'aquestes manipulacions".

A més, la companyia destaca que la majoria dels casos de frau no els cometen consumidors en situació de vulnerabilitat, sinó grans consumidors com empreses industrials i de serveis, negocis i particulars amb consums elevats.

En la lluita contra el frau la companyia ha introduït el 'big data' i l'ús intensiu de noves tecnologies, que fan més efectiva la detecció de la defraudació. El tractament massiu de dades permet agrupar els consums històrics de cada contracte, sobre el qual s'apliquen logaritmes de càlcul per detectar el frau.

Altres tecnologies utilitzades són, per exemple, la videoscòpia i els traçadors, que permeten inspeccionar instal·lacions subterrànies, encastades en parets i inaccessibles a simple vista per detectar, per exemple, les dobles escomeses.

La companyia també té canals telefònics i de correu electrònic per rebre denúncies d'usuaris amb caràcter confidencial. L'any passat va realitzar 17.000 inspeccions per avisos rebuts per aquests canals i es van detectar 6.000 fraus.

Més continguts de