Economia 14/09/2018

Competència dona sis mesos a les grans elèctriques per deixar de confondre els consumidors

Els grans grups energètics hauran de distingir la marca de les filials regulades

Xavier Grau
3 min
José María Marín Quemada presideix la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha aprovat una resolució vinculant que obligarà les grans elèctriques i gasistes espanyoles a modificar la seva imatge de marca i les seves pàgines web perquè els clients puguin distingir perfectament entre les filials que es dediquen al negoci regulat respecte a les que treballen en el mercat liberalitzat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La mesura és necessària, segons l'organisme que presideix José María Marín Quemada, perquè la majoria de les famílies no saben si tenen contractat el servei amb una empresa del mercat regulat o liberalitzat, i perquè la identificació sota la mateixa marca dels dos tipus de mercat fa que una gran majoria dels clients (el 70% segons les últimes dades) que passen del mercat regulat al lliure ho fan sense canviar de grup energètic.

La mesura va dirigida a les empreses distribuïdores de gas i d'electricitat (en el sector elèctric, les de més de 100.000 clients) i comercialitzadores de referència o d'últim recurs. L'objectiu és evitar confusions als consumidors. Per això hauran d'introduir canvis en la informació, presentació de marca i imatge de marca respecte a la filial del mateix grup empresarial que comercialitza al mercat lliure, indica la CNMC.

D'aquesta manera, els consumidors podran identificar correctament a la factura quina comercialitzadora li ofereix el servei i podran saber si estan al mercat lliure o regulat, com exigeix la normativa europea. Competència dona sis mesos de termini a les companyies per fer el canvi.

Actualment, un mateix grup empresarial pot comercialitzar el gas i l'electricitat als seus clients a través de dues empreses diferents, que facturen diversos preus per l'electricitat i el gas. Són les anomenades comercialitzadores de referència (o comercialitzadors d'últim recurs al sector gasista) per al subministrament regulat o comercialitzadores del mercat lliure.

El client de la comercialitzadora de referència paga un preu regulat pel seu consum –l'anomenat PVPC en el sector elèctric i TUR en el cas del sector gasista–. A més, només si està subscrit al PVPC, en el sector elèctric, pot sol·licitar el bo social (descomptes d'entre el 25% i el 40%) quan hi tingui dret.

Per contra, quan el client té el subministrament amb una comercialitzadora del mercat lliure paga el preu que lliurement acordi amb la comercialitzadora per l'energia consumida. A més, podrà contractar serveis addicionals, com assegurances de manteniment, serveis d'avaries i altres tipus de vinculacions amb períodes de permanència i penalitzacions, en alguns casos.

Confusió dels consumidors

La CNMC ha emès diversos informes en què alerta de la confusió que hi ha entre els consumidors a l'hora d'identificar el seu subministrador energètic, i per saber si està rebent un subministrament regulat o lliure. A més, al seu 'Panel de Llars del 2017', la Comissió va concloure que 8 de cada 10 llars eren incapaces de distingir si pagaven el preu regulat (PVPC en electricitat i TUR en gas) o a preu lliure.

Per això, la CNMC ha aprovat una decisió jurídicament vinculant que obliga diverses empreses a introduir canvis en la seva presentació de marca, imatge de marca i informació que remetin o intercanviïn amb el consumidor. En primer lloc, els obliga a modificar la denominació social per evitar la confusió en la presentació de la marca respecte a les societats del mateix grup que realitzin activitats de comercialització. La CNMC adverteix que la incorporació del terme "distribuïdor" o "comercialitzador de referència" o "comercialitzador d'últim recurs" no serà suficient.

En segon lloc, hauran de canviar el logotip (imatge de marca) de manera que la seva comparació gràfica, fonètica o conceptual no indueixi a error. En aquest sentit, s'adverteix que utilitzar paraules, lletres, xifres, figures, signes, dibuixos o símbols iguals entre la comercialitzadora de referència, la lliure i la distribuïdora confon els clients.

En tercer lloc, s'obliga a no generar confusió en la informació que s'envia als consumidors per qualsevol canal de comunicació (telefònic, escrit, web i presencial). L'objectiu és evitar la confusió sobre la identitat de les filials del grup que realitzin activitats de comercialització. En la informació ha de quedar diferenciada i inequívocament identificada l'empresa.

stats