El comitè d'empresa d'Iberia Barcelona decidirà dilluns si convoca més vagues

Demana que es facin indefinits 400 treballadors eventuals i es passin a temps complet els treballadors que ara tenen un contracte a temps parcial

El comitè d'empresa d'Iberia Barcelona es reunirà dilluns per decidir si convoca més jornades de vaga o altres accions per reivindicar millores laborals per als treballadors de l'empresa. En declaracions als periodistes a l'aeroport de Barcelona, el portaveu de la UGT, Omar Minguillón, ha explicat que les noves accions encara no estan decidides i que preveuen que l'afectació més gran es produirà entre la tarda d'aquest dissabte i diumenge, quan calculen que es concentraran més desplaçaments i passatgers afectats a l'aeroport.

Tot i la imatge d'aparent normalitat a les instal·lacions de l'aeroport, Minguillón ha insistit que "ja hi ha hagut centenars de cancel·lacions de vols, això ja és una repercussió". Ha afirmat que "aproximadament el 80% dels cridats a secundar la vaga l'estan seguint", tot i que ha qualificat els serveis mínims d'abusius, ja que els estan complint 7 de cada 10 empleats.

Més de 3.500 hores extres

Minguillón també afirma que el 2018 els treballadors d'Iberia Barcelona van treballar "més de 3.500 hores extres d'obligat compliment" i ho ha contrastat amb l'aeroport de Barajas, on se'n van fer unes 700 i la plantilla compta amb uns 1.000 treballadors més. Així mateix critica que només la meitat de la plantilla d'Iberia té un contracte fix a temps complet, mentre que l'altra meitat tenen un contracte eventual: "Hem demanat a l'empresa que converteixi 200 treballadors auxiliars i 200 administratius eventuals en fixos a temps parcial, i que transformi els fixos a temps parcial en fixos a temps complet".

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha carregat contra Iberia aquest matí, a qui acusa de no complir els compromisos adquirits l'any passat, i que han dut a la vaga els treballadors de terra de la companyia a l'aeroport de Barcelona. Calvet denuncia un "greuge comparatiu" i una desproporció "brutal i alarmant" entre els empleats del Prat i els de Barajas. "Aquí Iberia només té 2.000 treballadors per un miler d'operacions; en canvi, a Madrid en té 7.000 per 1.300".

El titular de Territori i Sostenibilitat exigeix que Iberia no tracti el Prat com un aeroport "de segona". També reclama que la companyia torni a negociar dilluns amb els sindicats, i ofereixi unes relacions laborals "dignes", per tal de resoldre un "conflicte anunciat des de fa un any".

La Generalitat exigeix a Iberia "solucions" en el conflicte laboral que té amb els treballadors de terra de l'aeroport de Barcelona, i que afecta centenars de vols i milers de passatgers. Un conflicte laboral que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha recordat que "estava anunciat" des de l'any passat, i en què Calvet denuncia que l'empresa no ha complert els compromisos adquirits. El conseller acusa la companyia d'anar a la negociació amb "les mans a les butxaques" i no haver afrontat el problema.

Calvet reconeix que aquest cap de setmana "serà complicat" i demana als passatgers que revisin si el seu vol està cancel·lat o si va amb retard, i ha recordat que poden reclamar a l'Agència Catalana de Consum. També ha explicat que l'evolució que està tenint l'aeroport de Barcelona "és bona" i espera que continuï creixent. El conseller considera que el problema no són les condicions de mercat que fa que Iberia Handling assisteixi bona part dels vols que operen a Barcelona, sinó que la companyia ofereixi "condicions dignes" als seus treballadors. Calvet ha fet aquestes declaracions en una visita al Port de la Selva (Alt Empordà), on ha inaugurat un passeig marítim al costat de la platja.