Economia 08/07/2012

Un estiu a Silicon Valley

El programa Imagine finança l'estada de joves emprenedors a Califòrnia perquè es contagiïn de l'esperit optimista i emprenedor que ha transformat San Francisco en el centre mundial de la innovació

Andrea Rodés
4 min
Un estiu a Silicon Valley

Tothom ha sentit a dir alguna vegada que els nord-americans no tenen por del fracàs, que són més arriscats i que per això hi ha més joves creant empreses i inversors disposats a apostar per projectes innovadors. "Doncs no són tòpics" , assegura Elena Ortiz, una bilbaïna de 24 anys que l'estiu passat va tenir l'oportunitat de passar tot un mes a Silicon Valley, amarant-se de la cultura emprenedora que ha aconseguit convertir San Francisco en el centre mundial de la innovació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Ortiz va ser un dels dotze somiadors -així els anomenen- seleccionats per participar en la primera edició del programa Imagine, un projecte impulsat per l'emprenedor català Xavier Vendrell, resident des de fa tres anys a Silicon Valley.

"El meu objectiu és que els joves d'aquí es contagiïn de l'esperit optimista i creatiu que es respira allà, i que després ho transmetin als de casa", comenta Vendrell, fundador d'Innovalley, una empresa que dissenya roba amb aplicacions tecnològiques incorporades. Aquest any el programa Imagine envia 12 joves més a Califòrnia, quatre dels quals són catalans i tres valencians.

A San Francisco, Elena Ortiz va aprendre que els emprenedors són gent de mentalitat oberta, que no tenen por a compartir les seves idees ni a fracassar en l'intent de dur-les a terme. "La gent et para a la cua de la cafeteria per explicar-te la seva idea de negoci o demanar-te la seva opinió sobre el seu producte", recorda Ortiz, que actualment treballa al departament de vendes de la multinacional de gran consum Unilever.

"Això sí, els nord-americans són pragmàtics: si no els interessa el que estàs explicant, t'ho diuen a la cara i es queden tan amples", conclou Ortiz. Amb dues participants més del programa, Ortiz està creant una plataforma digital de contes infantils personalitzats.

Motivació

"Vaig tornar a Barcelona plena de motivació per treballar, amb ganes d'arriscar i emocionar-me amb nous projectes", apunta Carmina Solà, la més jove de les participants del projecte Imagine l'estiu passat. Solà té 18 anys i aquest any començarà a estudiar enginyeria al Regne Unit.

El que més li va agradar de Silicon Valley va ser descobrir la importància del shitty prototyping (literalment, "fer prototips de merda"), el procés de fabricar un prototip de la teva idea amb materials econòmics per mostrar-lo a futurs clients i inversors.

"Per convèncer un inversor no compta tant la idea de negoci sinó com la tens d'avançada... i si ja has començat a vendre, millor", diu Solà. Els 12 participants d'Imagine són guanyadors de diferents concursos d'emprenedoria i creativitat organitzats a tot l'Estat per les entitats patrocinadores, entre les quals hi ha el TecnoCampus de Mataró, la fundació Inlea i la fundació Banesto.

El programa està dissenyat per Xavier Vendrell i implica 30 dies d'activitat intensa, en què els dotze somiadors són agrupats per treballar i innovar en quatre projectes creatius diferents, cada un patrocinat per una empresa, amb el concepte construir un món millor .

Això inclou la mobilitat sostenible, la felicitat, el coneixement compartit i la solidaritat. Les idees generades es presenten al final de l'estada davant un grup d'inversors i business angels de Silicon Valley. "Es tracta de generar idees que tinguin alguna utilitat: després ja veurem com es comercialitzen", diu Vendrell.

Mentor vs. auditor

Segons el mateix Vendrell, una de les diferències fonamentals entre la visió dels inversors nord-americans i la dels espanyols és que els primers estan disposats a arriscar en innovació i start-ups , mentre que els segons amb prou feines han sortit de l'era del totxo i la borsa. "Per dir-ho més clar: els nord-americans et posen un mentor, mentre que els espanyols et posen un auditor", conclou Vendrell.

"Els inversors espanyols demanen plans financers, ràtios de retorn de capital, estimacions de vendes... Als EUA creuen més en les persones i en el valor de la idea i, per tant, el procés de buscar finançament és més ràpid", opina Néstor Guerra, enginyer informàtic de 35 anys, participant d'Imagine l'any passat.

Durant l'estada a San Francisco va treballar en un projecte per donar solucions innovadores a la mobilitat sostenible. Ell va dissenyar unes sabates magnètiques que permetien lliscar pel carrer, acompanyades de pals d'esquí. "En un futur les ciutats no tindran cotxes. Si cal fer més agradable el concepte dels desplaçaments a peu, per què no esquiem pels carrers?", fa broma Guerra.

Tot i que la idea no va prosperar en negoci, Guerra va tornar contagiat de l'esperit emprenedor. Un any després de l'estada a San Francisco, Guerra va decidir abandonar la posició de directiu a Agilent Technologies per muntar la seva start-up : una aplicació que permetrà als ajuntaments fer més eficient la recaptació i gestió de la inspecció tècnica d'edificis. Guerra ja està a punt de tancar un acord de finançament amb un grup d'inversors per llançar el seu servei al mercat.

Segons Vendrell, també és important aprendre la filosofia garage i promoure els espais de treball informal que permetin el coworking entre gent de disciplines diverses i les xarxes de contacte entre inversors i emprenedors.

"A les incubadores de Silicon Valley cada dia hi ha presentacions davant business angels ", comenta Vendrell. "A Barcelona hi tenim les infraestructures, com les incubadores d'empreses, el 22@ i l'edifici Media TIC: ara cal que a dins hi passin coses".

Exportar creativitat

L'altre objectiu d'Imagine és "exportar la creativitat" dels emprenedors locals. Vendrell està convençut que la marca Barcelona és un valor afegit a Silicon Valley perquè s'associa a la creativitat i el disseny.

Als EUA poden tenir un nivell tecnològic i de cultura empresarial més desenvolupat, però en capacitat creativa i innovadora els emprenedors d'aquí no els tenen res a envejar. "Arrosseguem un gran complex d'inferioritat", assegura Pep Torres, fundador del Museu dels Invents de Barcelona, MIBA , i col·laborador del programa Imagine.

"Tots arribem encongits a Silicon Valley, però cal anar més convençuts, sense por a fer el ridícul", recorda Vendrell als participants de l'edició d'aquest any. La seva aventura comença ara.

stats