COMERÇ EXTERIOR

Les exportacions catalanes d’alta tecnologia superen la crisi

Les vendes a l’exterior dels productes amb més valor afegit repunten un 21% fins al març

S’havien convertit en el forat del comerç exterior català però, finalment, les exportacions d’alta tecnologia recuperen el pols. El 2016 les vendes a l’exterior d’aquests productes industrials amb alt contingut tecnològic van superar per fi el nivell de l’any 2006, just abans de la crisi, quan van registrar un valor de 6.653,2 milions d’euros. Així, l’any passat es va tancar amb un total de 6.713,8 milions, un 0,9% més que fa onze anys. De fet, el primer trimestre del 2017 va ser el segon millor de tota la sèrie històrica de l’Idescat -només el supera un primer trimestre excepcionalment bo del 2005- i van registrar un augment interanual del 20,9%, el millor des del 2008. Aquesta empenta va ser fins i tot més important que l’avenç del còmput total de les exportacions catalanes, que van créixer un 13,7% fins al març.

Per què són importants aquestes xifres? Fa tan sols tres anys, aquest segment de les exportacions catalanes queia un 15% respecte als nivells del 2006, mentre que el comerç exterior català es refeia i creixia a un ritme del 27%. Aquesta categoria d’alta tecnologia engloba alguns productes especialment sofisticats, com ara els del sector aeronàutic, els farmacèutics o els informàtics, i que, per tant, tenen un gran impacte econòmic.

Segons el professor d’economia de l’escola de negocis Esade Josep Comajuncosa, aquests tipus de béns d’equip van patir arran de la crisi la davallada de la inversió empresarial, que tot just desperta. “Calia que les empreses tornessin a tenir ganes de demanar tecnologia i això no va començar a passar fins al 2015”, explica l’acadèmic. Comajuncosa recorda que la crisi de l’eurozona va fer patir especialment l’alta tecnologia, que el 2006 exportava més del 70% de les vendes a l’exterior a la Unió Europea. L’any passat aquest percentatge ja era del 51%, més equilibrat amb les exportacions dirigides a altres mercats. “Regions emergents com l’Àsia també s’han convertit en destinacions interessants per als productes catalans”, mentre que Europa ha perdut pistonada, apunta Comajuncosa.

Encara que representen una proporció inferior -no arriba a una tercera part del total-, les vendes de productes informàtics, electrònics i òptics són les que més han contribuït a aquesta empenta en els últims dos anys, amb un creixement acumulat del 31% des del 2014. De fet, han avançat a un millor ritme que una de les joies de la corona de la indústria catalana: els productes farmacèutics, que en els últims dos anys també han augmentat les vendes fora d’Espanya, però en un 15%.

“És una tendència que s’ha anat consolidant i ara comença a agafar un pes rellevant”, valora Joan Romero, el nou conseller delegat d’ACCIÓ, l’agència de la Generalitat per a la competitivitat de l’empresa. En aquest sentit, destaca que l’alta tecnologia és un sector que requereix més inversió en R+D que la mitjana i que els seus resultats no sempre es veuen al mercat de manera immediata. Aquest impuls també serà crucial si el sector a Catalunya pretén agafar amb força l’onada tecnològica de l’anomenada indústria 4.0. De fet, aquest és un dels eixos del Pacte Nacional per a la Indústria que ha presentat la Generalitat aquesta setmana i a través del qual promet al gremi una inversió de més de 1.800 milions per aconseguir una indústria més innovadora.

Segons explica Romero, aquesta recuperació de les exportacions catalanes d’alta tecnologia també ha empès una nova onada d’ocupació en aquest segment de la indústria. “Entre el març del 2016 i el del 2017, l’ocupació en activitats relacionades amb l’alta tecnologia va créixer un 7,4%”, confirma el conseller delegat d’Acció.

Tot i que el pronòstic és bo, els productes més sofisticats encara continuen tenint un pes relativament baix en el comerç de Catalunya amb la resta del món. De fet, ha passat de representar un 15% del total l’any 2006 a diluir la seva importància fins a un 11% en les dades de l’any passat. Actualment la major part dels productes industrials catalans que creuen la frontera continuen sent de contingut tecnològic mitjà-alt.

Impuls innovador

Segons l’últim Baròmetre de la Innovació corresponent al 2016 publicat per Acció, el matrimoni entre innovació i exportació encara ha d’anar a més. Les dades mostren que tan sols dues de cada deu empreses que no innoven aconsegueixen vendre els seus productes a l’estranger, mentre que més de la meitat de les que sí que ho fan exporten.