Economia 14/11/2017

Els fabricants espanyols no assoliran l'objectiu de 3 milions de cotxes fabricats el 2017

Les dificultats als mercats britànic i alemany fan revisar les previsions del sector

Natàlia Vila
3 min
Seat lidera el creixement de la indústria de l’automòbil a Espanya

BarcelonaEls fabricats d'automòbils espanyols han revisat a la baixa els càlculs i donen per fet que el 2017 no s'assolirà l'objectiu de fabricar 3 milions d'unitats a les factories de l'Estat, tal com s'havia previst en el 'Pla 3 milions' que es va presentar el 2012.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El vicepresident executiu d'Anfac -la patronal dels fabricants-, Mario Armero, ha admès aquest dimarts a la trobada del sector que es celebra a l'IESE que l'objectiu s'haurà de posposar perquè es calcula que aquest any la producció es quedarà al voltant del 2,8 d'automòbils fabricats.

Armero ha atribuït aquesta rebaixa de les expectatives a la debilitat d'alguns dels mercats d'exportació, especialment el Regne Unit i Alemanya.

Així, en el mercat britànic, el tercer en importància per als fabricants espanyols, s'ha produït en el que portem d'any una rebaixa del 4,6% de les vendes de turismes i del 5,2% en el total de vehicles fins al setembre. La caiguda està motivada per la revalorització de l'euro enfront de la lliura esterlina, provocada pel Brexit, que fa els productes espanyols menys competitius.

A aquest factor s'hi ha d'unir la ralentització del mercat alemany -el primer per a l'exportació de vehicles espanyols- i la forta caiguda al mercat turc -el primer fora de l'àrea euro, on les exportacions de vehicles espanyols han caigut un 22,4% els primers nou mesos de l'any-.

Juntament amb aquestes dificultats comercials a l'exterior, també han afectat la producció les modificacions que s'han hagut de fer en les línies de producció d'algunes marques per poder fabricar cinc nous models, ja que en alguns casos aquestes modificacions a les factories van comportar fins i tot l'aturada de la producció.

7% de creixement a Espanya

No obstant això, el ritme de les vendes a Espanya és bo, segons Armero, i la patronal preveu tancar l'any amb més d'1,22 milions de vehicles matriculats, xifra que és un 7% superior a la del 2016.

Però tot i això el vicepresident d'Anfac ha destacat que les vendes a particulars "estan sent pitjors que la del conjunt del mercat", ja que només creixen un 3%, menys de la meitat del conjunt del mercat, que té com a principals motors les flotes d'empreses i de companyies de lloguer.

De fet, el 'Pla 3 milions' també preveia un millor comportament del mercat interior per arribar al "nivell potencial que per renda i població té Espanya, una fita que encara no s'ha assolit".

Per a l'any 2018, l'objectiu dels fabricants és augmentar un 4% les matriculacions respecte al 2017, sempre que la situació econòmica es mantingui.

Nova fiscalitat

Armero ha aprofitat per demanar una transició "ordenada i rendible" cap a un nou model de mobilitat, i en aquest sentit ha dit que aquesta transició no es pot fer de forma natural, sinó que ha de ser influenciada per la política industrial i legislativa. "No podem deixar l'alineament només al mercat", ha dit.

En aquest sentit, ha demanat "canviar totalment la fiscalitat de l'automòbil" perquè sigui més exigent, més verda, amb un clar objectiu mediambiental, i que sigui integrada, reunifiqui impostos i estigui enfocada més a l'ús que a la compra de l'automòbil. "És un aspecte fonamental que pot dinamitzar la necessària renovació del parc automobilístic per fer-lo més eficient", ha conclòs.

La incertesa a Catalunya

Armero també s'ha pronunciat sobre la incidència del Procés en la fabricació de cotxes. Ha explicat a l'ARA que el motiu principal en la davallada de producció ha sigut la baixada de les exportacions al Regne Unit i Turquia i ha tret importància al conflicte català. Tot i això, Armero assegura que l'Anfac "hi ha preocupació": "Només vull parlar de dades; a l'octubre les vendes a particulars van pujar un 11% a Espanya mentre que a Catalunya la pujada va ser només d'un 1%", ha destacat, i ha afegit que "els primers nou dies de novembre estan seguint la mateixa tònica".

Malgrat tot, Armero és "optimista" i assegura que tal com funciona aquest sector a Catalunya les xifres "es podrien revertir" els primers mesos de l'any que ve. Per la seva banda, el president del representant dels venedors (Faconauto), Gerardo Pérez, ha sigut una mica més escèptic. Pérez ha assegurat que en els moments de més tensió, és a dir, durant les càrregues i la pressió policial de l'1-O, les visites als concessionaris i el nombre de comandes van caure un 25% a Catalunya. "Els concessionaris catalans això ho començaran a notar d'aquí un parell de mesos quan aquesta baixada de les visites es tradueixi en una baixada de les matriculacions", és a dir, de les vendes efectives.

Pérez, però, coincideix amb Armero que el bon funcionament que té aquest sector a Catalunya podria ajudar a remuntar la primera meitat del 2018, això sí, sempre que "la incertesa es dissipi".

stats