Automoció
Economia 09/02/2022

El Govern destinarà una quarta part de les ajudes a la indústria a l'automoció

Crea una oficina 'ad hoc' que preveu injectar 17 milions al sector aquest any

2 min
El conseller Roger Torrent i la directora general d'Indústria, Natàlia Mas.

BarcelonaUn de cada quatre euros que el Govern destina al suport a la indústria aniran a l'automoció, un sector que ha de fer front al canvi de paradigma provocat per la nova mobilitat i la irrupció del cotxe elèctric, autònom i connectat. Així, la Generalitat preveu destinar aquest any uns 17 milions d'euros en ajudes al sector a través de la direcció general d'Indústria i l'agència ACCIÓ. A més, hi haurà línies de finançament amb tipus bonificats i crèdits participatius mitjançant l'ICF i Avançsa per valor de 123 milions d'euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així ho han anunciat aquest dimecres el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, i la directora general d'Indústria, Natàlia Mas, en la presentació de l'Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de la Mobilitat i Automoció (OPTIMA). Una oficina creada expressament per acompanyar el sector en la seva transformació, segons ha explicat Mas. S'ha de tenir en compte que Catalunya disposa d'unes 325 empreses de tota la cadena de valor de l'automoció, de les quals dues terceres parts podrien estar en risc si no s'adapten als nous models i un 7,5% tenen un risc molt alt de desaparèixer. De fet, ja hi ha casos concrets, com el cessament d'activitat a les plantes de Bosch a Castellet i la Gornal i Lliçà d'Amunt, o el tancament de Mahle a Vilanova i la Geltrú, on fabricava pistons per a motors d'explosió.

La creació de l'oficina és un dels compromisos del Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025. L'oficina la dirigirà Tomàs Mejía i estarà formada per cinc persones, amb un pressupost operatiu d'uns 200.000 euros, segons ha explicat Mas. Aquest departament treballarà conjuntament amb altres estructures de l'administració catalana, com la de captació d'inversions estrangeres Invest o l'oficina dels fons Next Generation, tant per ajudar a la transformació del sector com per buscar oportunitats de reindustrialització i de captació de noves inversions. L'objectiu, ha resumit el conseller Torrent, és "minimitzar l'impacte de la transició al cotxe elèctric".

Nissan, al marge

Les ajudes d'aquesta oficina, però, no inclouen les que es puguin donar en el procés de reindustrialització de Nissan. En aquest cas, ha matisat Mas, el gruix de les ajudes públiques anirà a càrrec dels fons europeus de recuperació a través del PERTE de l'automoció.

Torrent ha destacat la importància del sector per a l'economia del país, ja que abasta tota la cadena de valor; és a dir, a Catalunya es poden fabricar cotxes des de zero perquè té indústria en tots els sistemes de components. Aquest sector aporta un 10% al PIB català, amb una facturació de gairebé uns 25.000 milions d'euros, i dona feina a 150.000 persones.

stats