El Govern diu que només presentarà propostes per ampliar el Prat en el marc del pla director

Puigneró estudia ampliar la pista per una segona àrea protegida, segons 'La Vanguardia'

ARA
3 min
Els aiguamolls de la Ricarda, al delta del Llobregat.

BarcelonaEl departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat ha assegurat aquest dissabte que manté "la seva voluntat" d'ampliar l'aeroport del Prat, però recorda que les seves propostes seran en el marc del pla director de l'aeroport i amb el "consens" dels ajuntaments afectats. Les declaracions de la conselleria dirigida pel vicepresident Jordi Puigneró arriben després que aquest mateix dissabte el diari La Vanguardia publiqués que el govern català prepara un pla que implicaria modificar el projecte d'allargament de la tercera pista per reduir-ne l'impacte sobre la Ricarda, però alhora afectaria el Remolar, una altra àrea protegida per la xarxa mediambiental europea Natura 2000.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El pla apuntat per La Vanguardia, doncs, proposaria allargar la pista els 500 metres previstos inicialment per l'operador aeroportuari Aena, però en lloc de fer-ho per l'est, per la Ricarda, el tram que afectaria aquesta zona protegida seria menor i es compensaria per la banda oest. D'aquesta manera, la pista encara afectaria directament la Ricarda –tot i que en menor mesura que en el projecte presentat en el seu dia per Aena–, i alhora entraria dins de la zona del Remolar, que té un nivell de protecció mediambiental igual que el de la Ricarda.

Aquesta opció havia estat descartada per Aena perquè considera que el valor natural del Remolar és superior al de la Ricarda, segons La Vanguardia, i perquè implicaria augmentar el nivell de soroll sobre els barris de Gavà propers a l'aeroport. En canvi, estendre la pista tant per l'est com per l'oest ha sigut des del principi la via preferida per la Generalitat.

En relació amb aquesta informació, Vicepresidència ha descartat aquest dissabte valorar "propostes no oficials" i ha explicat en un comunicat que la conselleria treballa en "diversos escenaris" per fer viable l'ampliació de l'aeroport del Prat tot garantint la preservació ambiental, especialment els aiguamolls de la Ricarda. "L'objectiu ha estat sempre treballar-ho en la redacció del pla director que el govern espanyol, de la mà de la ministra, va impossibilitar al trencar unilateralment l'acord del 2 d'agost", afegeix el comunicat.

L'ampliació del Prat ha provocat tensions entre l'Estat i la Generalitat, però també entre socis de govern: a l'executiu català JxCat defensa el projecte i ERC s'hi mostra contrari, mentre que en l'espanyol el PSOE n'és el principal impulsor i Unides Podem i els comuns s'hi oposen. La principal tensió és per l'afectació del projecte d'Aena sobre la llacuna de la Ricarda, que l'alternativa de Territori busca minimitzar. Finalment, el 8 de setembre l'executiu espanyol va paralitzar el projecte davant la manca d'acord amb el Govern i la pressió de partits polítics i organitzacions ecologistes. En aquest context, cal destacar que Presidència s'ha limitat a remetre al comunicat de Vicepresidència.

Puigneró vol reprendre les negociacions amb l'Estat

ERC i JxCat van signar un acord el 4 de setembre passat en què es comprometien a treballar per evitar que el projecte afectés la Ricarda, per la qual cosa Territori considera que aquest nou projecte respectaria l'acord entre els dos socis. L'objectiu del vicepresident Puigneró és reprendre les negociacions amb el govern de l'Estat per fer realitat l'ampliació, indica La Vanguardia. Alguns agents econòmics haurien pressionat l'executiu presidit per Pere Aragonès: Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball –la patronal que agrupa les grans empreses catalanes–, va apuntar aquesta setmana que la Generalitat treballava en una tercera via.

En aquest sentit, el PSC i JxCat van impulsar conjuntament aquesta setmana una resolució al Parlament en la qual proposen mantenir converses per fer realitat l'ampliació, que el president d'Aena, Maurici Lucena, quantifica en 1.700 milions d'euros. Amb la paralització del projecte, el pla d'inversions de l'operador aeroportuari només hi destina 325 milions fins al 2026, que inclouen altres partides com manteniment i millora de les instal·lacions.

stats