AUTOMOCIÓ
Economia 18/08/2019

Els impostos als cotxes arriben als 30.000 M€

La fiscalitat a l’automoció va créixer el 2018 a un ritme del doble que la facturació del sector

Xavier Grau
3 min
Uns vianants observant un cotxe nou a l’aparador d’un concessionari de Barcelona.

BarcelonaNo hi ha cap dubte. El 2018 va ser un bon any per al sector de l’automoció a Espanya. Les empreses del sector, segons la seva patronal, Anfac, van augmentar la facturació global en un 3%, fins als 66.550 milions d’euros. Una bona xifra per als fabricants i importadors de vehicles a l’Estat, però encara millor per a l’Estat. Gràcies al bon moment del sector, la recaptació fiscal lligada a l’automòbil va créixer el doble que la seva facturació. En concret, l’augment va ser del 6%, fins a aportar a l’erari públic gairebé 30.000 milions d’euros, només 4.000 milions d’euros menys que tot el pressupost de la Generalitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una recaptació fiscal molt impulsada per la compra de cotxes nous. En total, els impostos aportats pel sector de l’automoció van créixer pràcticament 2.000 milions d’euros respecte a l’any anterior, “en un any sense plans d’ajuda ni d’estímul a la compra de vehicles”, destaca la patronal Anfac en la seva memòria anual.

La recaptació per la compra d’automòbils nous va arribar als 5.513 milions d’euros, un 10,5% més que l’any anterior. Destaca pel seu pes l’IVA, que va aportar 4.856 milions, un 8,7% més que l’any anterior; però el creixement més important -en percentatge, no en valor absolut- va ser a l’impost de matriculació, que, amb 456 milions, va augmentar un 33,6% respecte a l’any anterior.

Però no només el mercat de vehicles nous es va disparar i va augmentar la recaptació. El bon moment del mercat de cotxes de segona mà també va fer incrementar l’aportació a les arques públiques, que van ingressar 523 milions d’euros (un 11,6% més que l’any anterior) per impostos a les transferències de vehicles usats durant el 2018, incloent-hi l’impost de transmissions patrimonials, l’IVA i l’impost de matriculació. En total, un 11,6% més de recaptació.

Però l’element que porta més impostos dins del sector de l’automoció és el combustible. Dues terceres parts dels impostos generats pel sector venen d’aquí. Els espanyols van pagar un total de 20.813 milions d’euros en impostos per consum de carburant el 2018, un 5,5% més que l’any anterior. D’aquest total, 7.360 milions d’euros van ser per IVA, un 11,1% més, i 13.452 milions d’euros per l’impost especial sobre els hidrocarburs, un 2,7% més.

30 milions de vehicles

Una part important del creixement de la recaptació d’impostos lligats al combustible és el creixement del parc automobilístic a l’Estat. Al tancament del 2018, a Espanya hi havia en funcionament 29.795.523 vehicles, un 2,2% més que l’any anterior i un 8% més que fa cinc anys, quan es va començar a sortir de la crisi, dels quals 24.074.151 (2,4% més) eren cotxes i totterrenys.

L’informe de l’Anfac destaca que l’edat mitjana del parc automobilístic es va incrementar l’any passat fins als 12,4 anys, una situació que s’explica perquè només es van desballestar el 55% dels vehicles davant de les noves compres i per l’augment de l’adquisició de cotxes usats.

Durant l’any passat es van vendre a Espanya més de 166.000 automòbils amb una antiguitat superior a 20 anys, de manera que, seguint la tendència actual, el 2022 l’edat mitjana del parc s’elevarà fins a 13 anys i el 2030 estarà per sobre dels onze anys. Al tancament de l’any passat, el 61,6% dels turismes tenien més de deu anys d’antiguitat, una xifra una dècima inferior a la del 2017 i un 64% més alta que el 2008, mentre que un 73,2% de els camions superaven aquesta antiguitat (73% el 2017).

Més de la meitat dels autobusos a Espanya (56,6%) tenien més de deu anys (55,8% l’exercici previ), una xifra que se situava en el 45,6% en el cas dels tractors (45,4% el 2017).

Pel que fa als vehicles propulsats amb energies alternatives, el parc de models elèctrics a Espanya va tancar l’exercici passat amb un volum de 54.209 unitats, fet que suposa gairebé duplicar (+95,8%) les 27.689 unitats comptabilitzades el 2017. El nombre de vehicles híbrids no endollables en circulació a finals del 2018 era de 240.008 unitats, un 45,2% més respecte a l’any anterior.

UNA TRIBUTACIÓ EN AUGMENT

10,5%

És l’increment de la recaptació per la compra de cotxes nous, fins als 5.513 milions, per l’IVA o l’impost de matriculació.

20.830

Són els milions d’euros recaptats durant l’any 2018 amb impostos relacionats amb el combustible.

stats