Un informe avalava la intervenció d'Aigües de Barcelona per part de l'AMB

L'Ajuntament va encarregar el document anticipant una sentència contrària del Tribunal Suprem

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) podria haver intervingut la societat mixta Aigües de Barcelona si el Tribunal Suprem hagués avalat la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) del 2016. L'Ajuntament de Barcelona hauria obtingut aquest poder, si més no, com a mesura temporal, segons un informe que el mateix consistori va encarregar a l'empresa Bcasa (una companyia pública creada per la mateixa AMB) per prevenir una possible sentència en contra dels seus interessos.

Així, segons aquest document, si el Tribunal Suprem hagués donat la raó al màxim ens judicial català i hagués defensat que la concessió del subministrament d'aigua a la ciutat de Barcelona a la societat conformada per Agbar, l'AMB i Criteria -hòlding de participades de La Caixa- tenia trets fraudulents, l’AMB podria haver intervingut la companyia de la qual formava part (en té un 15%). Si aquest escenari s'hagués complert, l'AMB hauria passat a ser l'encarregada del funcionament del servei i hauria pogut nomenar un interventor tècnic que substituís directius de l'empresa.

Històric triomf d'Agbar: manté la concessió de l'aigua de l'àrea metropolitana gràcies a la sentència del Suprem

L'informe en qüestió, al qual ha accedit Europa Press, justifica la conclusió explicant que el procediment administratiu comú de les administracions públiques hauria habilitat l'AMB a prendre mesures provisionals en cas de donar-se procediments de liquidació de convenis amb la Societat General d'Aigües de Barcelona (SGAB), tràmits per establir un nou servei i canviar el model de gestió del servei. Aquests supòsits, assenyala el document, permetien "controlar l'adopció de determinades decisions dins d'Aigües de Barcelona per assegurar l'eficàcia de la resolució final i la protecció dels interessos públics". Entre aquestes mesures de control previstes hi havia la intervenció del servei.

"La desobediència de la SGAB a les ordres de l'AMB, la seva oposició a donar determinada informació lligada a la concessió i, en general, els obstacles constants que posa la SGAB a l'exercici normal de les potestats de fiscalització i control de l'AMB podrien justificar per si mateixa la intervenció", argumenten els advocats responsables de l’informe. Tot això, però, queda en el camp dels supòsits: el Tribunal Suprem va rectificar el novembre passat la sentència del TSJC i va mantenir la concessió de l'abastiment d'aigua de Barcelona i 22 municipis de l'àrea metropolitana a la societat mixta en qüestió fins al 2047.