TECNOLOGIA
Economia 03/09/2017

El llegat de Kalanick compromet el futur d’Uber i de Khosrowshahi

El nou conseller delegat assumeix el càrrec en un moment crític per a la firma

Albert Cadanet
3 min
Dara Khosrowshahi va ser nomenat conseller delegat d’Uber dilluns passat.

BarcelonaDe ser un refugiat iranià i veure’s obligat a emigrar als Estats Units amb només nou anys a liderar una start-up valorada en 70.000 milions de dòlars (58.907 milions d’euros). Dara Khosrowshahi -anterior executiu en cap d’Expedia- va ser escollit dilluns passat per comandar Uber, una posició que fins fa un mes ocupava el polèmic Travis Kalanick. Aquest emprenedor californià, ànima revolucionària del sector del transport, es va veure obligat a abandonar el càrrec a causa de la pressió dels accionistes després de diversos escàndols públics. Khosrowshahi té ara una sèrie de grans reptes damunt la taula per redreçar el rumb de la companyia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un canvi d’imatge

El gran desafiament del nou timoner d’Uber és, sens dubte, netejar la imatge de l’empresa. Al febrer Susan F. Fowler -una enginyera de la start-up californiana- va denunciar els repetits casos d’assetjament sexual que va patir i presenciar al seu lloc de treball. El departament de recursos humans no va atendre les seves queixes i l’afer va derivar en una investigació externa comandada per l’ex fiscal general dels Estats Units Eric Holder. Els fets es van saldar amb una vintena de directius acomiadats i el deteriorament de la imatge d’una de les firmes més populars del món. A tot això cal sumar-hi els conflictes que ha tingut amb la justícia nord-americana -per fer servir un software que bloquejava l’ús de l’aplicació a clients potencialment fraudulents- i amb altres empreses establertes a Silicon Valley, com Apple i Google.

En una entrevista a Business Insider, un reconegut analista de Wall Street, Mark Mahaney, considera que Khosrowshahi encaixa “perfectament” en la seva nova feina i que sabrà gestionar la situació. Mahaney explica que, des d’Expedia, “el Dara va haver de negociar molt amb les diferents autoritats governamentals”, una experiència que “ben poca gent té”.

Tenir beneficis per primer cop

Des que Uber va néixer l’any 2009, mai ha aconseguit registrar guanys. L’empresa va perdre quasi 3.000 milions de dòlars (2.524 milions d’euros) l’any passat, i en aquest primer semestre ja ha registrat pèrdues per 1.300 milions de dòlars (1.094 milions d’euros). Els 12 anys d’experiència de Khosrowshahi a Expedia contrasten del tot amb aquesta situació. La companyia de reserves online va registrar uns guanys de 2.100 milions de dòlars el 2005 (1.768 milions d’euros), una xifra que aquest directiu iranià va aconseguir multiplicar per quatre.

Khosrowshahi, però, confia en el seu instint. Quan encara dirigia Expedia va concedir una entrevista al Financial Times en què va apuntar que “la desesperació desemboca, a vegades, en innovació”. Amb aquest lema per bandera, considera que la solució d’Uber passa per canviar-ne el model de negoci. Steven Hill, autor del llibre Raw deal: how the “Uber economy” and runaway capitalism are screwing american workers, assenyala que Uber “ha quedat encallada, utilitza el capital dels seus inversors per subvencionar, almenys, el 50% de l’import de cada trajecte”. Així, a mesura que augmenta el nombre de clients, el deute d’Uber és cada cop més gran. “La companyia està ara mateix en un precipici”, sentencia Hill.

El tracte amb els conductors

Sota les ordres de Kalanick, Uber va tancar acords de col·laboració amb les ciutats de Dallas i Dubai per crear una xarxa de cotxes voladors de cara al 2020. Segons The Economist, els cotxes autònoms no es consolidaran com a mínim fins al 2035. El mateix Hill opina que Khosrowshahi hauria de deixar de banda aquest projecte perquè “és una pèrdua de recursos” i la companyia “necessitarà els seus treballadors”. Segons The Information, una empresa que es dedica a elaborar informes detallats sobre la indústria tecnològica, només el 4% dels conductors d’Uber aguanten més d’un any a la plataforma.

A banda d’aquests problemes més rellevants, Khosrowshahi té altres fronts oberts: la necessitat de seguir captant inversors i la lluita amb la competència en són alguns. El seu pla, va dir a través de Twitter, es basarà a “pagar factures” i “prendre grans decisions” (“ take big shots ”, va dir). Aquest dimarts, 5 de setembre, passarà a ser director executiu de la companyia de manera oficial. Caldrà veure si les seves paraules seran paper mullat o bé canviaran el rumb d’Uber.

stats