TRANSPORT
Economia 26/06/2019

La logística relleva la construcció en aportació al PIB

El sector ja representa gairebé el 13% de l’economia catalana

Paula Clemente
2 min
El Saló Internacional de la Logística i la Manufactura (SIL) es va inaugurar ahir a Montjuïc.

BarcelonaEl sector de la logística va aportar a l’economia catalana 27.389 milions d’euros, un 12,19% del PIB de Catalunya. Es calcula que aquesta xifra pujarà fins al 12,8% una vegada l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) tanqui oficialment les dades. Si es confirma aquesta radiografia de l’exercici 2016, comparant-la amb la xifra de l’any 2015 indicaria que el sector es manté en el creixement moderat que porta des del 2011. Aquell any, en plena crisi econòmica, el sector va passar de suposar un 11% a un 12%, i al voltant d’aquest percentatge es mou des de llavors, segons un informe elaborat per Pimec Logística.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La dada posada en context indica, a més, que el sector ja aporta al PIB català més del doble que la construcció. I la situació era inversa els anys previs a la crisi. La construcció abans de la crisi (el 2007) aportava 22.305 milions d’euros, i el 2016 ja eren només 10.283 milions. Segons Pimec, a més, la majoria d’informes del sector logístic deixen fora de la imatge molts subsectors. La Classificació Catalana d’Activitats Econòmiques (CCAE) inclou fonamentalment empreses de transport. “No reflecteixen tot el pes que té el sector”, va assenyalar el president de Pimec Logística, Ignasi Sayol, en la presentació duta a terme ahir durant el Saló Internacional de la Logística (SIL).

De fet, si només es té en compte l’aportació a l’economia catalana de la indústria del transport, queda en un 4,45% amb dades del 2016. És afegint-hi els consums intermedis dels proveïdors (que suposen 17.400 milions d’euros i un 7,7% del PIB) quan s’arriba a la xifra final que defensa Pimec, que inclou per exemple el que aporten empreses que dissenyen software per gestionar magatzems o empreses que fan elements mecànics per al sector de la logística.

Els subsectors

“És molt important que quan es parli del sector es tingui en compte aquest valor, perquè si no podríem pensar que ens estem estancant”, va dir Sayol. “I estem deixant-ne fora operacions logístiques internes de les empreses que no són del sector”, va dir. “La cosa important és que el valor creix”, va resumir. A més, està segur que el 2017 i el 2018 la tendència continuarà així.

Ara la qüestió que preocupa és descobrir el pes que té la logística dins de sectors determinats. “No n’hi ha estudis”, va reivindicar el president de Pimec Logística. “Ningú et sap dir dins la indústria de la construcció o del comerç quin pes hi té la logística”. L’objectiu dels pròxims informes és fer recerca al voltant de tot això.

Per avançar una mica, l’informe presentat ahir va fer servir dades públiques i una enquesta que porta a terme l’Idescat cada cinc anys per treure conclusions com ara que un 22,9% de les compres que fa la indústria extractiva en altres sectors correspon a la logística. És la que més hi dedica, seguida del comerç (13,7%) i l’administració pública (5,3%).

stats