Economia 04/04/2018

El cava salva el Procés amb rècord

Ven més ampolles que mai amb un repunt de les categories ‘premium’

Dani Cordero
3 min
El cava salva el Procés amb rècord

BarcelonaMai s’havia venut tant cava com l’any passat. A Espanya es va obtenir el segon millor resultat de la història, i en el conjunt del mercat exterior el primer. Per primer cop es va arribar als 252,5 milions d’ampolles (un 3% més), el que equival a 1.149 milions d’euros de facturació (un alça del 6,5%). I tot això tenint en compte que, en l’any del Procés, el boicot tampoc podia fallar a la cita. Va aparèixer en l’últim trimestre i va trastocar les xifres del mercat interior. “El ressò mediàtic es va traduir, en el moment més important per al consum de cava [per Nadal], en boicot, i en conseqüència es va rebaixar l’expectativa de creixement que es preveia a final de l’estiu per, finalment, quedar-se en un creixement de només el 3%”, va explicar ahir Pere Bonet, president del Consell Regulador del Cava.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Com va passar amb altres estadístiques de caràcter econòmic, els pitjors pronòstics no s’han acabat de confirmar, tot i que sí que han desdibuixat les dades finals. Amb altres paraules ho explicava ahir Bonet: el boicot s’ha convertit en una ombra allargada (permanent) sobre el cava, però els seus efectes són cada cop més estranys, sobretot per l’augment de la producció de cava en comunitats autònomes com Extremadura i el País Valencià. El cava produït fora de Catalunya creix més (un 16%) que el que surt del Principat (3%), però encara representa una part molt petita del total: menys del 5% de la producció. Aquest creixement és el que permet que el mercat interior creixi un 4,7% en la situació més complexa, per sobre del 2% d’augment de les exportacions.

Bonet, que no tornarà a presentar els resultats anuals del cava perquè abandonarà el consell regulador després de les pròximes eleccions, tenia motius per qualificar de positives les dades. S’ha venut més i han millorat les estadístiques que poden acabar amb l’estigmatització del cava com un producte d’escassa qualitat. Augmenta el temps de criança (de 13,6 a 13,8 mesos), puja el preu de venda (de 4,4 a 4,55 euros) i les denominades categories 'premium' (reserva, gran reserva i de paratge) creixen en el seu conjunt un 10,7%, tot i que continuen suposant un petit percentatge del total (13%).

L’efecte a l’altre plat de la balança és que el cava “low cost” -així el va denominar Bonet per no referir-se únicament a les marques blanques- ha perdut pes. Això ha passat el mateix any que el Consell Regulador ha encetat la seva lluita pel prestigi del cava amb la posada en marxa dels caves de paratges qualificats, la que potser és la línia més ambiciosa llançada pel sector. Amb ampolles que se situen al voltant dels 40 euros de preu de venda i un escumós d’un mínim de 36 mesos de criança, entre novembre i desembre es van vendre 40.500 unitats. Però alguns productors en volen més i han creat una associació per produir un cava amb garantia europea.

Canvi a la classificació forània

Alemanya recupera la condició de principal importador de cava al món. Allà van anar a parar 31,4 milions d’ampolles, el que suposa un creixement del 10,5%. Aquesta evolució contrasta amb el decreixement del 3,4% experimentat a Bèlgica, que va perdre el liderat assolit l’any passat. La gran caiguda, però, es va donar al Regne Unit, on les vendes de cava es van desplomar un 13,6%. Des del Consell Regulador s’explica aquesta caiguda per l’impacte que s’està donant per la futura sortida del Regne Unit de la Unió Europea, ja que un impacte similar, negatiu, han patit els productors de xampany.

Les estadístiques presentades ahir deixen clar que tant a Alemanya com al Regne Unit es prima el preu i no la qualitat a l’hora d’escollir beguda. Cap d’aquests països està entre els cinc principals mercats internacionals per al cava 'premium', que ven 21 milions d’ampolles fora d’Espanya (una tercera part). Bèlgica és el consumidor principal d’aquesta categoria: 2,88 milions d’ampolles, un 8,4% menys que un any abans. Els Estats Units (1,42 milions), el Japó (1,11 milions), Suècia (887.282) i el Canadà (802.544) són els següents. El Regne Unit i Alemanya són el setè i el vuitè país, respectivament.

“A LA LLARGA HI HAURÀ ALTRES COMPRES COM LA DE FREIXENET”

TRES PREGUNTES A: Pere Bonet (President del Consell Regulador)

1. Quin pot ser l’impacte del canvi de mans de Freixenet?

M’és molt difícil respondre-ho. Espero que sigui un impacte racional i que sigui per sumar. Aquesta nova fusió converteix el grup Henkell-Freixenet en un número u del mètode escumós i això, crec, comporta que vulguin sumar en la categoria cava.

2. ¿S’obren les portes a altres compres d’elaboradors de cava?

A la llarga segur que hi haurà altres compres. A la Xampanya, que sempre ha sigut un referent i que ens va per davant, no queda ni una marca independent com nosaltres. Si fem les coses bé entrarà capital de fora i de qualsevol banda. Arribarà un moment que totes aquestes empreses familiars, per volum de negoci o per volum de membres de família, ja no s’aguantaran. També podran anar a la borsa per donar l’opció als petits accionistes a sortir del capital.

3. ¿El cava necessita reduir la superfície de conreu de varietats per al cava?

És necessari limitar-la i agraïm que per fi el ministeri hagi fet una limitació, tot i que sigui parcial. No és el que volíem, perquè en volíem menys, però tenim una limitació.

stats