Competència

Adeu al monopoli de Renfe

L'operadora francesa Ouigo posa en circulació dilluns els trens d'alta velocitat de la ruta Barcelona-Madrid

i
Madrid/Barcelona
3 min
Un dels trens de Ouigo que opera la línia Barcelona-Madrid

El monopoli de Renfe arriba a la seva fi. A partir de dilluns el seu primer competidor, Ouigo –la marca de la companyia pública francesa SNCF–, començarà a operar la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid. Des que Renfe va ser fundada, el 1941, ha explotat sense competència la xarxa ferroviària a l’Estat, però la liberalització del transport ferroviari impulsada des de la Unió Europea ha obligat a obrir el mercat a nous operadors que arribaran per competir amb Renfe en l’alta velocitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El transport ferroviari de passatgers es va liberalitzar formalment el desembre de l’any passat, però la pandèmia, amb grans restriccions a la mobilitat i una caiguda històrica del nombre de viatgers, va obligar a ajornar uns mesos el desembarcament dels nous operadors. Ouigo comença dilluns a operar, però aquest divendres ja ha fet el viatge inaugural –per a autoritats, personal de la companyia i premsa–entre Madrid i Barcelona. 

"És un dia històric", ha assegurat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, després de l'arribada del primer tren Ouigo a l'estació de Sants, a Barcelona, dues hores i mitja després de sortir de l'estació madrilenya d'Atocha. "La liberalització ofereix més opcions i més usuaris. El ferrocarril segueix l'exemple d'altres sectors, com la telefonia mòbil o el trànsit aeri", ha dit el conseller. La segona tinenta d'alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, ha celebrat l'aposta pel ferrocarril. "El tren salva vides i salva l’economia. Acosta persones i allunya contaminació", ha dit.

Bitllets més barats i serveis de pagament

Ouigo arriba a l’Estat amb la voluntat de convertir-se en rival low cost de Renfe, en competència directa amb Avlo, el tren de baix cost que l'operadora espanyola estrenarà el 23 de juny, després d'haver-ne ajornat el llançament per la pandèmia. Amb una fórmula que imita la de les aerolínies low cost, el preu dels bitllets de Ouigo és baix (va arrencar amb preus de 9 euros per al trajecte Barcelona-Madrid), però s’ha de pagar per extres com les maletes –només són gratuïtes les de mà–, l'accés a internet o un seient XXL. “Volem popularitzar l’alta velocitat”, ha dit la directora general de Ouigo a Espanya, Hélène Valenzuela. La companyia arrenca amb cinc freqüències entre Barcelona i Madrid, amb parades a Tarragona i Saragossa. Segons dades de l'empresa, l'arribada a Espanya de Ouigo suposarà la creació de 1.300 llocs de treball directes i indirectes.

La durada del viatge és similar a la dels AVE de Renfe. Hi ha trens que són directes i d'altres que fan parada a Tarragona i Saragossa. En canvi, Ouigo no transportarà, per ara, viatgers fins a Girona ni s'aturarà a Lleida. La companyia francesa té previst posar en marxa abans que acabi l'any la línia Madrid-València-Alacant i el 2022 la línia Madrid-Màlaga-Sevilla. Quan estiguin totes les línies operatives, Ouigo preveu transportar anualment 10 milions de viatgers.

El tercer operador, l'any que ve

Ouigo serà el primer rival de Renfe però no l’únic. Durant la segona meitat del 2022 està previst que comenci a operar Ilsa, consorci format per la companyia ferroviària pública italiana Trenitalia i l'aerolínia espanyola Mare Nostrum, filial d’Iberia. Igual que Ouigo, Ilsa explotarà la línia Barcelona-Madrid, però amb moltes més freqüències que Ouigo (32 diàries), i també els corredors Madrid-València i Madrid-Màlaga. 

La xarxa ferroviària espanyola és un de les més infrautilitzades d’Europa. El grau d’utilització de la xarxa és de poc més de 32 punts, enfront dels 54 punts de mitjana europea, els 146 dels Països Baixos, els 96 del Regne Unit i els 78 d’Alemanya. L’entrada de nous operadors servirà per treure més profit de la infraestructura ferroviària i atreure passatgers. La CNMC calcula que la liberalització podria incrementar la capacitat operativa de la xarxa espanyola entre un 40% i un 50%.

El secretari d’estat d’Infraestructures i Transports, Pedro Saura, ha destacat que l’impuls de l’AVE amb l’entrada de competidors de Renfe ha de servir per augmentar el nombre de viatgers que opten pel tren, un transport que contamina menys que el cotxe. “Hi haurà més mobilitat, més competitivitat i una reducció de gasos contaminants”, ha resumit. També s’espera que els preus per viatjar en tren es redueixin gràcies a la competència.

Els riscos de l’entrada de nous operadors és que hi hagi colls d’ampolla en estacions i vies que no tinguin prou capacitat per absorbir l’augment del nombre de trens. En aquest sentit, són claus infraestructures com la nova estació intermodal de La Sagrera, a Barcelona, que permetrà descongestionar el trànsit ferroviari d’alta velocitat a la capital catalana quan acabin les obres.

stats