La flota de patinets alemanya Wind porta la seu a Barcelona i inicia operacions

Per ara hi ha un equip d’una vintena de persones que s’ampliarà al llarg de l’any

Barcelona suma un altre servei a la nova onada de negocis de mobilitat. Segons ha pogut saber l’ARA, la companyia de patinets elèctrics compartits Wind Mobility llança avui la seva aplicació a la capital catalana. A més, l’empresa alemanya traslladarà a la ciutat la seva seu tecnològica i operativa, mentre que a les oficines de Berlín hi mantindrà l’atenció al client, les finances i els serveis legals. Així, el conseller delegat i el director d’operacions prendran les decisions estratègiques des de Barcelona. Per ara hi ha un equip d’una vintena de persones que s’ampliarà al llarg de l’any. Com explica Gerard Sellarès, el seu responsable al sud d’Europa, l’aplicació funcionarà amb una xarxa d’aparcaments en espais privats d’accés públic. D’entrada, Wind estarà en 19 pàrquings de Saba per deixar-hi els vehicles, així com una zona al campus nord de la UPC. Tot i així, també està en converses amb edificis d’oficines del 22@ i centres comercials per instal·lar-s’hi.

Els patinets compartits de Wind funcionen a través d’una aplicació amb la qual l’usuari pot veure si hi ha vehicles disponibles i activar-los a través d’un codi QR. El preu del servei és de 20 cèntims d’euro per minut, a banda de 20 cèntims més per desbloquejar el patinet. Un cop finalitzat el trajecte, l’aplicació compta amb un dispositiu Bluetooth que detecta si l’usuari ha aparcat correctament. En cas contrari, haurà de pagar una sanció de 100 euros. L’empresa ha fixat la multa per evitar que es deixin els patinets a la via pública, cosa que va contra la normativa municipal. “Ho hem plantejat a l’Ajuntament de Barcelona i no ens han posat cap impediment”, diu Sellarès.

A diferència de les motos i les bicicletes compartides, per a les quals el consistori va aprovar una normativa específica la setmana passada, el cas del patinet és diferent. La regulació vigent entén que si se’n fa un ús comercial els usuaris han d’anar acompanyats d’un guia, encara que no queda clar si només s’aplicaria als grups de més de dues persones. Aquesta normativa es va fer pensant en vehicles de mobilitat com els segways destinats a turistes, abans que les flotes de patinets compartits es convertissin en una febre arreu del món. “Els patinets estan inscrits en un registre de l’Ajuntament i tenen un número que els identifica”, destaca Sellarès. Per ara n’hi ha 50, però la previsió és que a finals d’any n’hi hagi al voltant de 300.

L’objectiu final de la plataforma és promoure un concepte molt recurrent en el sector de la mobilitat compartida: la multimodalitat. “A París el 40% dels viatges que es fan amb patinet comencen o acaben en una parada de metro”, argumenta Sellarès. L’empresa, doncs, vol aconseguir que els usuaris facin servir els patinets elèctrics combinats amb els trajectes en transport públic, en lloc de fer servir el cotxe o la moto privada per a destinacions mal connectades. “L’ideal seria que hi hagués espais d’aparcament destinats al sharing a cada cantonada”, defensa el directiu. L’aterratge a Barcelona es farà primer en fase pilot, com ja va fer l’empresa a Sant Cugat del Vallès. A Espanya també opera en ciutats com Madrid i Màlaga.

Inversió de 50 M$

Precisament, Wind va anunciar ahir que ha tancat una nova ronda de finançament de 50 milions de dòlars per continuar amb la seva expansió internacional. L’empresa ja opera en països com França, Israel, Portugal o el Japó, i té més de 120 treballadors arreu del món. Aquesta nova ronda ha tingut el suport dels inversors actuals. Fa vuit mesos la companyia ja va captar 22 milions de dòlars del fons xinès Source Code Capital (inversor de la xarxa social popular entre adolescents TikTok) i l’alemany HV Holtzbrinck Ventures.