Economia 24/01/2018

Les patronals reclamen mantenir les autopistes de peatge

L’any vinent venç el primer tram de l’AP-7, i el govern espanyol vol suprimir-ne el pagament

Dani Cordero
3 min
L’autopista C-32, al Maresme, és la primera que depèn de la Generalitat que acaba la seva concessió.

BarcelonaEl temps s’acaba. Aquest any expira la concessió que pesa sobre l’autopista AP-1 a Burgos i el 2019 passarà el mateix amb el tram de l’AP-7 entre Castelló i Tarragona. A mesura que ens acostem al moment de prendre decisions, el govern central -titular de les dues autopistes- no ha aclarit encara com pretén finançar el manteniment d’aquestes dues vies de peatge un cop s’acabin les concessions que ara gestionen empreses privades. La fi de les barreres de peatge seria un alleujament per a les butxaques dels conductors que les utilitzen, però un pes més en les ja carregades arques públiques estatals. Abandonar els peatges aniria també en contra d’un principi que intenta imposar la Comissió Europea: qui contamina, paga.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya -integrat per Foment del Treball i la Cambra de Contractistes, entre d’altres- va exigir ahir obrir urgentment el debat sobre el futur finançament de les vies d’alta capacitat. I ho va fer presentant una proposta que es basa a mantenir el pagament per ús, tot i que amb un sistema nou i integral que aniria afectant la resta d’autopistes un cop les concessions s’anessin caducant (la C-32 serà l’última, el 2039). La patronal reclama que el nou model no suposi un greuge per als transportistes, que s’aconsegueixi estendre sobre tot el territori espanyol per acabar amb els greuges territorials i que les tarifes es puguin modular en funció dels episodis de contaminació i de congestió de trànsit. I avisa d’una altra qüestió: caldrà una campanya informativa per explicar les bondats del pagament.

Catalunya té més vies de peatge que la resta d'Espanya.

La bona notícia, per als usuaris, és que les organitzacions empresarials consideren que, un cop amortitzats els costos de construcció de les autopistes actuals, els peatges es podrien abaratir significativament, amb unes tarifes que serien de fins a una cinquena part de les actuals. Si no s’opta per aquesta fórmula, assenyala l’informe presentat ahir, quedarà en l’aire el manteniment de les carreteres actuals i, potser tan important com això, l’actualització de les infraestructures viàries de cara al futur cotxe autònom, que requerirà adaptacions en les carreteres. L’Associació Espanyola de la Carretera adverteix que les carreteres en territori espanyol pateixen un dèficit en inversió de 6.600 milions d’euros que amenaça d’haver de reconstruir part de les vies. I Seopan, la patronal que agrupa les grans constructores i concessionàries espanyoles, pressiona el govern perquè opti per un sistema de peatges a tot l’Estat, cosa que garantiria entre 30.000 i 50.000 milions per a les arques públiques. El govern espanyol, però, no hi està d’acord.

Col·laboració público-privada

La proposta feta per l’organisme empresarial català manté la necessitat de comptar amb concessionaris. Dona per liquidat el model de peatges a l’ombra -la gestora de la via cobra de l’administració i no dels usuaris- perquè és impossible mantenir-lo pressupostàriament. I adverteix que no pot discriminar entre ciutadans de la Unió Europea. Però també avisa que els recursos de les carreteres s’han de quedar en les mateixes carreteres o en mesures de millora del transport, per evitar que la mobilitat a les carreteres de peatge siguin un recurs fàcil per resoldre altres problemes. Aíxi, el pagament s’articularia a través d’una mena de cànon.

Els representants de les empreses creuen que el model idoni de gestió hauria de girar sobre un òrgan gestor autonòmic en què estiguessin representades les administracions implicades i concessionàries. Seria l’encarregat de gestionar el cobrament de les autopistes i decidir on van a parar aquests recursos, que podrien atendre des de conservació i manteniment de carreteres, assumir ampliacions, invertir en millores ambientals i reestructurar el sistema del transport.

El consell assessor defensa que els conductors paguin per quilòmetres recorreguts, tot i que s’hi podrien introduir excepcions i descomptes per recorreguts locals o recurrència de pas, com passa actualment. És la proposta preferida per les concessionàries, però no és la fórmula preferida de tarifar de l’últim govern català. El departament de Territori va portar el juliol de l’any passat al grup de peatges la seva voluntat de fer una tarifa plana que afectava tots els titulars de vehicles, amb l’objectiu de finançar les vies catalanes.

stats