Economia 23/04/2018

La vinyeta que impulsa la Generalitat generaria 1.000 milions d'ingressos

El sistema que proposa per a l'ús de les autopistes faria estalviar 700 milions

Anna Solé
2 min
El primer tram de l’AP-7 venç d’aquí tres anys, però abans venç un peatge a Burgos que serà el que marcarà el futur d’aquest tipus d’autopistes.

BarcelonaEl nou model de vinyeta amb tarifa plana per circular per les vies d'alta capacitat que impulsa la Generalitat aportaria una recaptació d'uns 1.000 milions d'euros, segons l'últim esborrany sobre aquest sistema de la conselleria de Territori i Sostenibilitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons publica aquest dilluns el diari 'La Vanguardia', el sistema de vinyeta aportaria un estalvi de més de 700 milions d'euros als pressupostos.

Aquest model es basa en una mena de tarifa plana per poder circular durant un període determinat i substituiria l'actual de peatges amb barrera, que començaran a desaparèixer el 2019. És un sistema similar a l'austríac i que té previst implementar també Alemanya. La previsió inicial del Govern era tramitar la llei durant el 2018 perquè entrés en vigor l'1 de gener del 2019. D'aquesta manera, la vinyeta es materialitzaria en una tarifa plana per a vehicles matriculats a Catalunya i es podria adquirir per setmanes, mesos i també anual.

Tindria un cost anual de 60 i 80 euros més IVA, i el projecte preveu que tots els vehicles amb domicili a Catalunya l'abonin, encara que als que acreditin haver recorregut menys de 3.000 quilòmetres a l'any i no haver utilitzat vies d'alta capacitat se'ls tornaria l'import.

En el període 2019-2021 s'estima que els ingressos podrien ser de 930 milions anuals, tot i ser encara vigents les principals concessions amb peatge explícit. Del 2022 fins al 2032, la xifra s'elevaria a 1.100 milions a causa dels costos més baixos després de la reversió d'aquestes vies.

El Govern calcula que s'alliberarien més de 300 milions d'euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l'ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45), i que es podran invertir en millores de transport públic i de la xarxa viària, i en la renovació del parc de vehicles.

stats