Economia 27/03/2012

El president d'Abertis demana al govern central que defineixi un "sistema concessional" per salvar les radials de Madrid

Salvador Alemany suggereix que la tarifació de les autovies pot ser una bona solució i destaca que tothom s'haurà "d'arremangar"

Toni Garganté
2 min

BarcelonaEl màxim responsable d'Abertis, Salvador Alemany, ha avisat en la roda de premsa prèvia a la junta d'accionistes que "el prestigi del sistema concessional espanyol està en perill" després que el govern central hagi anunciat que busca una solució per eixugar les pèrdues i l'endeutament de 3.500 milions d'euros de les autopistes radials de Madrid i altres autopistes de fora de Catalunya.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En resposta a una pregunta sobre si el grup contemplava la possibilitat d'allargar les concessions d'Abertis a Catalunya a canvi de fer-se càrrec de totes o algunes de les nou autopistes amb problemes financers, Alemany ha estat prou clar: "No hem d'alimentar aquest plantejament. S'ha de definir un sistema harmònic sense alimentar problemes que ja hem viscut", en clara referència a les dificultats que va travessar Acesa a finals dels anys 90 amb l'augment d'alguns peatges a Catalunya.

Alemany ha insistit que el que ha de fer el govern central és definir un "sistema harmònic" d'infraestructures viàries, com ho ha fet França, Itàlia o el Canadà. En aquest sentit, i per reduir el deute que mantenen les autopistes deficitàries espanyoles, va apuntar l'opció de l'Eurovinyeta –el pagament dels camions a les autovies–. "Es tracta d'una directiva europea del 2006 que a França s'implantarà el 2013".

L'altre sistema podria ser la tarifació de les autovies, és a dir, el pagament de les infraestructures per part de qui les utilitza. En aquest punt, el conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynés, va assegurar que Portugal ja ho ha fet i que "és una mesura bona, que va en la direcció encertada".

En tot cas, ni Alemany ni Reynés donen cap pista sobre el seu interès aquedar-se algunes de les concessions amb problemes, i es van limitar a afirmar que tot dependrà de si "crea valor per a l'empresa i els seus accionistes".

stats