INTERNACIONALITZACIÓ

El preu d’operar al port de Barcelona

El port de la capital catalana és el més car d’Espanya per exportar i importar mercaderies

Un contenidor estàndard d’uns sis metres que transporta productes tèxtils surt dels EUA rumb a Madrid. Aquest trajecte a través de l’Atlàntic pot arribar a costar un 44% més si l’empresari decideix desembarcar a Barcelona en lloc de València. Aquest és el cas d’estudi que utilitza l’informe del Banc Mundial Doing business in Spain 2015 per posar xifres al cost del transport marítim als ports espanyols i en el qual la capital catalana no surt gaire ben parada. Barcelona és el port més car de l’Estat per exportar i importar mercaderies, amb un cost -en el context del cas d’estudi- de 2.199 dòlars (2.076 euros) per a les exportacions i 2.266 dòlars (2.139 euros) per a les importacions. De fet, el preu és fins i tot més alt que el del port amb més tràfic d’Espanya, Algesires, on exportar té un cost de 2.097 dòlars (1.980 euros) per contenidor i importar de 2.163 (2.042 euros). A més, és més del doble del cost mitjà dels països d’ingressos alts de l’OCDE, que se situa en 1.102 dòlars (1.040 euros).

Aquestes dades són encara més rellevants si es comparen amb el cost calculat per al port espanyol competidor de Barcelona: València. Operar des de la capital catalana pot costar a les empreses un 46% més en les exportacions i un 44% en les importacions respecte a la despesa que suposa entrar o sortir des de València. Els dos enclavaments mantenen una cursa aferrissada per guanyar el títol de segon port de l’Estat, després de l’indiscutible primer lloc d’Algesires, a Andalusia. Actualment, València va al davant en el nombre de contenidors TEU, mentre que Barcelona la supera pel que fa al volum total de mercaderies en tones.

Les dades coincideixen amb un moment dolç per a les exportacions catalanes, que van assolir un nou rècord a l’agost amb unes vendes a l’estranger per valor de 4.518,8 milions d’euros. Així doncs, l’any passat els contenidors destinats a altres països van augmentar un 6,5% respecte al 2014. Segons l’estudi, la diferència de preu entre Barcelona i la resta de ciutats compta amb un factor decisiu: el cost del transport terrestre. Entre altres efectes, moure mercaderies en camió entre Madrid i la capital catalana surt més car perquè la distància és més gran i hi ha més peatges respecte a les altres destinacions. A Espanya aquesta despesa representa gairebé el 75% del cost total de manipulació de les mercaderies, una proporció que supera la mitjana de l’OCDE.

No obstant, la metodologia del Banc Mundial no convenç el Port de Barcelona, que defensa que l’informe castiga els seus resultats. Segons una portaveu, el cas d’estudi de l’organització internacional no reflecteix el cost real d’importació i exportació que han d’assumir les empreses a Barcelona. Un dels seus arguments és que l’informe només té en compte el cost del transport terrestre, mentre que ignora les mercaderies que surten del port en tren. Aquest detall perjudica Barcelona, on el transport ferroviari -que és més barat per al port català- ha impulsat el tràfic de mercaderies en els últims anys, a través d’avenços clau com la connexió amb l’ample de via europeu i la construcció dels nous accessos ferroviaris per al 2018.

D’altra banda, el Port recorda que el seu negoci amb els EUA -el país que utilitza d’exemple l’estudi- és minoritari en comparació amb el tràfic que rep dels mercats asiàtics. Des del 2015 la Xina ja és el seu principal soci comercial, després de créixer un 18% i consolidar una quota del 10% del total de tràfic de contenidors a l’enclavament barceloní. Així doncs, Barcelona pretén situar-se com a porta sud d’Europa per a les empreses xineses que volen comerciar amb el continent a través del canal de Suez.

Rècord de creueristes

On Barcelona no troba competidor és en el sector turístic. El 2016 marcarà un nou rècord històric de creueristes, segons les estimacions del president del Port, Sixte Cambra. Fins a 2,7 milions de passatgers desembarcaran a la ciutat durant aquest any, un creixement de prop del 10% respecte al 2015 que supera l’últim rècord del 2011, quan en van arribar 2,6 milions. Si la predicció de Cambra es compleix, es generarà una facturació de gairebé 1.000 milions d’euros, mentre que l’aportació al PIB català fregaria els 500 milions. Segons Cambra, Barcelona -el primer port de creueristes de l’Estat i d’Europa- ha millorat un 18% la seva activitat com a port base, és a dir, el punt d’inici i de sortida d’un creuer, cosa que ha impulsat el volum total de passatgers.