La producció de vehicles cau un 1,5% a Espanya per l'efecte Brexit

El 2017 es van fabricar 2,8 milions de cotxes a tot l'Estat

La producció espanyola de vehicles va tancar el 2017 amb un total de 2,8 milions d'unitats fabricades, fet que suposa un retrocés de l'1,5% en comparació amb l'exercici anterior. El motiu principal de la davallada són les incerteses en el procés de sortida del Regne Unit de la Unió Europea i la caiguda del mercat turc, segons ha explicat aquest dimecres l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac).

Les dades d'aquest organisme, però, també constaten que el desembre de l'any passat es van produir 174.426 vehicles a les factories nacionals, un 22% més en comparació amb el mateix mes del 2016, fet que va servir per retallar en "més d'un punt percentual" la caiguda acumulada fins al novembre, que era d'un -2,7%.

Davant aquestes dades, l'Anfac subratlla que la producció de vehicles es mou en un entorn cada vegada més global i competitiu i que, si Espanya vol mantenir la seva actual posició de lideratge (segon fabricant europeu i vuitè del món), haurà de seguir millorant la seva competitivitat industrial i preparar-se per als reptes d'una nova mobilitat. "No es pot perdre de vista que països del nostre entorn, i competidors directes, com França i Itàlia, van augmentar durant el 2017 la seva producció", adverteix l'associació.

L'Anfac assegura que la fabricació de vehicles a les plantes espanyoles va estar dividida en dues parts l'any passat. D'una banda, el primer trimestre va tancar amb un 4,7% de creixement, mentre que, d'altra banda, la resta de l'any va acumular xifres negatives durant mesos. Segons l'associació, els motius d'aquesta reculada anual van ser el descens en les matriculacions d'un 5,7% que va experimentar el Regne Unit el 2017 i la devaluació de la lliura esterlina respecte de l'euro provocada pel Brexit.

A més, l'Anfac també explica que les dificultats que va viure el curs passat Turquia, primera destinació dels vehicles nacionals fora de la Unió Europea, van fer que les exportacions espanyoles retrocedissin un 11,8%. "Cal destacar que el 2017 ha estat un any en què van començar a fabricar-se nombrosos nous models a Espanya. Els processos d'adaptació de les línies han portat a l'alentiment de la producció i, en alguns casos, a aturar-se del tot durant setmanes", afegeix l'organització.

El 2017 es van fabricar a les plantes situades a Espanya 2,24 milions de turismes, fet que es tradueix en una baixada del 3% respecte de les xifres del 2016, mentre que al desembre, la fabricació d'aquest tipus de vehicles va augmentar un 25,2%, fins a les 139.072 unitats, enfront del mateix mes de l'any anterior. Els vehicles comercials i industrials van totalitzar l'any passat 556.843 unitats acoblades, un 4,7% més que en l'exercici previ. Al desembre es van fabricar 32.036 unitats, un 10,7% més.

Les exportacions també cauen

Les exportacions també van caure un 0,1% el 2017 respecte de l'any passat, fins a 2.430.000 de vehicles. Anfac explica que el balanç negatiu es va anar retallant amb el pas dels mesos des de l'agost, quan va arribar el seu descens màxim anual, amb un -2%. Les cinc principals destinacions dels vehicles espanyols el curs passat van ser Alemanya, França, el Regne Unit, Itàlia i Turquia, que van representar el 65% del total de les exportacions.

En l'últim mes de l'any passat, van arribar 145.048 unitats, un 18,2% més respecte del desembre del 2016, un creixement impulsat, especialment, pel mercat francès, un 34% més; l'alemany, un 7% més, i l'italià, un 15,7% més. Els enviaments des de les factories espanyoles cap al continent americà també van augmentar un 12,3%, mentre que el contrapunt negatiu el va posar el Regne Unit, amb un 10,4% menys.