TECNOLOGIA

Un de cada quatre microcomerços catalans ja té botiga ‘online’

El 32% dels petits botiguers que encara no venen a internet volen començar a fer-ho l’any vinent
Un 32% dels petits botiguers volen sumar-se a l’e-commerce. A la imatge, un aparador al centre de Barcelona. / MANOLO GARCIA

Les comandes per internet no són territori exclusiu de les grans empreses. Després de la irrupció del comerç electrònic, els botiguers de proximitat també emprenen -de manera incipient i gradual- el camí de la digitalització. Segons un estudi de la consultora J3B3 Economics sobre el sector, el 23% dels microcomerços catalans (establiments amb un màxim de 10 treballadors) ja fan servir l’ e-commerce, és a dir, gairebé un de cada quatre. A més, un 32% dels que encara no ho fan preveuen obrir una botiga online aviat.

No obstant, l’economista i director de l’estudi, Jordi Bacaria, matisa que les dades no impliquen que tots aquests microcomerços estiguin dedicats al 100% a vendre per internet. “Pot ser que tinguin la web creada, però una altra cosa és que funcioni i sigui realment productiva”, afirma l’expert. D’acord amb l’informe, la majoria de comerços que fan servir aquest canal de venda hi facturen un 10%, encara que si es mira la mitjana del conjunt, i per la desviació que provoquen els més exitosos, la dada puja fins al 18%.

L’anàlisi també detalla l’adopció per províncies. A Barcelona, el percentatge de petits comerciants que s’animen a vendre a la xarxa és d’un 27%, mentre que a Girona se situa en un 24%. Lluny d’aquests nivells, a Tarragona la xifra baixa fins a un 12,8%, mentre que Lleida tan sols registra un 12,5%. Tot i així, en aquestes dues províncies, la tendència es fa més evident si es tenen en compte els negocis que volen incorporar l’e-commerce l’any vinent, que voreja el 20% dels que encara no ho han fet. “El mercat no s’acaba al propi carrer o municipi i més comerços estan fent aquest pas”, apunta Bacaria.

En aquest sentit, l’informe fa un retrat del tipus de botiguer que s’aventura a la venda per internet: amb més estudis secundaris o superiors i domini de les TIC. Curiosament, les dades desmunten una altra tesi. Tenir més treballadors i més punts de venda no incideix en l’adopció del món online entre els petits comerciants. La mitjana de treballadors que té una botiga amb presència a internet és de quatre empleats, mentre que per norma general compten normalment amb un únic local comercial.

Però ¿tenir un e-commerce signica que un comerç factura més? L’estudi no estableix una correlació directa entre les dues coses, però apunta que endinsar-se en el món online pot tenir un impacte positiu en la productivitat. “Vendre per internet et permet optimitzar costos perquè pots vendre un estoc que no tens a la botiga”, raona l’economista. Bacaria també destaca que el cost d’entrada per obrir un comerç electrònic també s’ha reduït i és molt més assequible que en els inicis del fenomen.

Tot i així, aquesta implantació sí que varia en funció dels sectors. S’emporten el podi els petits establiments que es dediquen a la venda d’equipament per a la llar, com ara les botigues de mobles, en què un de cada cinc ja ven a través de la web. El mateix percentatge correspon al món de l’oci i el lleure, amb comerços que van des de les botigues de joguines fins a llibreries o papereries.

L’alimentació es resisteix

L’altra cara de la moneda és l’alimentació, que continua sent la baula feble del comerç electrònic, també entre els microcomerços. Només un 8% dels botiguers d’aquesta categoria han adoptat la venda online, un percentatge que es repeteix en les farmàcies i les botigues d’ortopèdia. No obstant, Bacaria vaticina que hi haurà sorpreses en la incursió a internet del sector de l’alimentació. “L’ online permetrà ser més ràpid i eficient, per exemple, en botigues de menjar preparat”, pronostica.

LES CLAUS

1. Què és un microcomerç?

L’estudi de la consultora J3B3 Economics limita aquest concepte als establiments de venda al detall amb un màxim de 10 treballadors. Precisament, un 47% de les empreses del sector a Catalunya tenen aquesta mida. Els resultats sorgeixen d’una mostra de 390 entrevistes telefòniques a empresaris i botiguers. De les empreses analitzades, un 23% asseguraven que ja tenen una botiga online, encara que aquesta dada no recull si la pàgina està funcionant o s’actualitza el catàleg amb freqüència.

2. Quin tipus de comerç tendeix més a adoptar el comerç electrònic?

Segons l’informe, els comerciants amb estudis secundaris o superiors tenen més possibilitat d’acabar emprenent en la venda per internet. A més, també són empresaris més familiaritzats amb les TIC que ja han fet passos previs a la venda online com obrir una pàgina web, ser actius a les xarxes socials o distribuir una newsletter. De fet, l’estudi descarta que la mida o el nombre d’establiments que té el propietari hi tinguin gaire a veure. Aquests establiments tenen normalment quatre treballadors i per norma general compten amb un únic local.

3. Varia segons el sector?

El percentatge d’adopció d’internet sí que varia entre sectors i, en alguns casos, amb força. Mentre que en la venda d’equipament per a la llar un de cada cinc microcomerços ja té e-commerce, en d’altres, com el de l’alimentació, la dada baixa fins a la meitat: només un 8% dels microcomerços d’alimentació venen per internet.

Més continguts de