COMERÇ

Les rebaixes tornen abans d’hora

Les associacions de comerç comencen avui, però diverses cadenes han avançat els seus descomptes

Començar les rebaixes d’estiu l’1 de juliol ja no és la norma general, ni tan sols per a El Corte Inglés. La campanya de descomptes d’aquest any torna a tenir com a protagonista el desordre de dates en què els diferents comerços decideixen donar el tret de sortida a la baixada de preus. De fet, cadenes com els grans magatzems El Corte Inglés o les botigues del grup Inditex han decidit per primera vegada avançar l’esdeveniment. Així doncs, molts comerços han triat el dia d’avui en lloc del primer de juliol -com s’ha fet tradicionalment- per evitar l’efecte del calendari, ja que preveuen que l’operació sortida de dissabte, per les vacances d’estiu, hauria restat empenta a les vendes.

La gran distribució ha arrossegat amb aquest canvi el petit comerç, que també avança un dia l’inici dels descomptes. Segons el president de l’associació de comerciants catalans RetailCAT, Joan Carles Calbet, “per al sector i per als clients és bo tenir una data unificada”. Així doncs, admet que el dia concret que s’escull ja no és tan important, sinó que ho és més el fet que tots els comerços triïn el mateix. No obstant això, cadenes de moda com C&A, Springfield o H&M -també les botigues Sfera, que pertanyen a El Corte Inglés- no han esperat tant per penjar el cartell de rebaixes. Algunes ja apliquen els descomptes des de mitjans de juny i d’altres, com Mango, es van avançar per un dia al gruix del sector començant-les ahir.

Per què s’ha dissipat aquest consens? La llei de comerç espanyola és més liberal que la catalana i des del 2012 va fer desaparèixer els períodes fixats per a les promocions. Així, cada comerç pot decidir quan li convé penjar el cartell de rebaixes. A Catalunya, en canvi, la norma restringia les dates, però la llei va ser suspesa pel Tribunal Constitucional i des d’aleshores el petit comerç denuncia un context “d’inseguretat jurídica”. A principis d’any la Generalitat va donar llum verda a un nou projecte de llei per revertir la situació que s’acosta a la normativa espanyola i elimina definitivament els períodes de rebaixes, encara que recomana que es facin en dues tongades: a l’hivern i l’estiu.

Però aquesta liberalització no agrada el petit comerç, tal com explica el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi. El representant de la patronal comercial confirma que han presentat una esmena a la llei perquè inclogui cinc períodes de descomptes durant l’any. RetailCAT també ha fet una proposta semblant i ha demanat quatre períodes de rebaixes per incloure les temporades d’entretemps amb la tardor i la primavera, el que en altres països s’anomena mid season sales.

Com afecta això al consumidor? Per a Calbet, no tenir una data fixa per a l’inici de la campanya desconcerta els consumidors, que, assegura, ja no tenen clar a partir de quin dia trobaran més bons preus. El professor de l’escola de comerç Escodi i expert en psicologia del consum Albert Vinyals matisa aquesta opinió. “Pot tenir efectes en el perfil de consumidor que no està a internet, però el client més jove, que ja s’ha acostumat a buscar els preus més barats al comerç electrònic, no ho notarà”, explica l’acadèmic. En aquest sentit, destaca que les rebaixes són un concepte que té un “sentit primordial” per al comerç de proximitat, però que perd importància per a les grans cadenes, que poden jugar amb els preus. De fet, recorda que la liberalització de les rebaixes amaga un altre fenomen: originàriament els descomptes es destinaven a vendre els estocs que havien quedat sense vendre’s durant la temporada. Tot i així, el ritme frenètic del que ja s’anomena com a fast fashion -les cadenes canvien les col·leccions cada quinze dies- provoca que les botigues acabin oferint productes que pràcticament s’han posat a la venda amb l’objectiu de ser rebaixats, tal com explica Vinyals.

La calor empeny les vendes

L’onada de calor d’aquest mes de juny s’ha convertit en una bona notícia per als comerciants. Segons el president de RetailCAT el sector espera una bona campanya de descomptes, ja que l’augment de les temperatures ha empès bona part dels consumidors a avançar algunes de les compres d’estiu per necessitat, sobretot pel que fa a la moda. L’augment del turisme és un altre dels factors que apunten els comerciants a l’hora d’augurar una millora de la campanya, encara que el sector prefereix no fer previsions sobre quin serà l’augment de les vendes.

Per a Goñi, les rebaixes d’estiu milloraran els resultats de les d’hivern, que, assegura, van quedar deslluïdes per la proximitat dels descomptes del Black Friday el 25 de novembre. “Al final les rebaixes s’han convertit en un desori i duren tot l’any”, sentencia.

LES CLAUS

1. Per què cada botiga comença les rebaixes un dia diferent?

Perquè la llei espanyola ho permet. El 2012 l’Estat va liberalitzar aquests períodes i, per tant, cada comerç podia triar quan aplicava els seus descomptes. Hi ha una llei catalana que diu el contrari, però el Tribunal Constitucional la va suspendre i ara la Generalitat està impulsant un nou projecte de llei que pren la mateixa posició que l’espanyola: elimina els períodes de rebaixes, però recomana fer-los en dues tongades, a l’estiu i a l’hivern.

2. Què demana el comerç de proximitat català?

Les associacions del petit comerç insisteixen que el sector necessita un dia comú per donar el tret de sortida als descomptes. Per això aquest any han acordat iniciar-les avui en lloc de demà.

3. Per què algunes grans cadenes han acceptat fer-les avui?

Part de la gran distribució sospitava que si el dia 1 de juliol queia en dissabte, l’operació sortida de les vacances afectaria les vendes. A més, el fet que comencin en divendres també els permet estirar l’efecte del primer cap de setmana de descomptes. Tot i així, el sector espera una bona campanya, també gràcies a factors com el turisme o l’onada de calor.