INDÚSTRIA
Economia 07/01/2014

Un 2014 salvatge per a l'automòbil

Els fabricants auguren encara més competència per vendre i atreure més producció a Europa

Elena Freixa
3 min

BarcelonaAquest any serà encara crucial per a la indústria de l'automòbil, especialment per a les fàbriques europees, amenaçades per una sobrecapacitat de producció que contrasta amb unes vendes que encara es preveuen fluixes. Així ho veuen la major part dels 200 directius del sector enquestats a l'informe anual que elabora KPMG a nivell mundial. La guerra de preus i la competència ferotge seguiran al continent i seran un risc per als tres grans països productors: Alemanya, França i Espanya. En el cas d'Espanya, tot i que és el tercer fabricant de vehicles europeu, les vendes només troben oxigen en la reedició dels plans d'ajudes del govern i, malgrat tot, encara es ven la meitat que abans de la crisi.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'exportació, el motor que ha de salvar una indústria que suposa el 5% de l'ocupació a la Unió Europea (12,9 milions de persones) i arrossega el 6,5% del PIB, també toparà amb reptes importants. La pugna dels fabricants al mercat europeu, on les vendes fins al novembre encara anaven un 2% per sota que fa un any, s'intensificarà i els pròxims anys haurà de fer front a l'aterratge de nous competidors procedents de països emergents que estan agafant embranzida.

Segons l'informe, set de les deu companyies amb més potencial per créixer els cinc anys vinents són fabricants procedents dels anomenats BRIC (el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina), que passaran a ser competidors directes a escala mundial. Al rànquing dels deu fabricants amb més bones expectatives per créixer s'hi colen només dos europeus: Volkswagen, que cedeix el lideratge a la sud-coreana Hyundai/Kia, i BMW, que ocupa el vuitè lloc. Tret d'aquests fabricants, la resta són encara molt desconeguts a Europa: la xinesa Chery, la russa AutoVAZ i l'índia Tata, per exemple.

Seran els BRIC els que seguiran impulsant els guanys de la indústria, segons el 85% dels directius enquestats. Els que treballen en aquests països, però, comencen a advertir d'algunes zones on ja hi ha una sobrecapacitat que frena el creixement disparat d'anys enrere. General Motors va anunciar fa uns dies una retallada de 1.000 treballadors en una planta al Brasil.

La inversió no pot afluixar

Malgrat aquest complicat equilibri, Europa manté encara una important fortalesa, com és el lideratge en la innovació. Els directius enquestats coincideixen que el 2014 les marques hauran de continuar abocant recursos per treure nous models al mercat i millorar les prestacions dels que ja tenen a la gamma per distingir-se en un moment de màxima competició.

I quines són les tendències que auguren els mateixos fabricants pel que fa als nous vehicles? Doncs el model amb més possibilitats d'èxit mundial, i especialment en mercats madurs com l'europeu, continuarà sent el totterreny urbà, anomenat SUV per les sigles en anglès ( sport utility vehicle ).

És justament un model com aquest el que es prepara per llançar al mercat el grup Volkswagen i al qual aspira la seva filial Seat. La decisió, que s'havia de conèixer abans de finals d'any, s'endarrereix i algunes veus en culpen la crisi i els problemes que té el mateix grup alemany per afrontar una demanda massa dèbil a Europa i un excés de fàbriques on el nivell de feina ha baixat massa. Entre aquestes plantes hi ha la de Seat, a Martorell, que necessita urgentment poder fabricar nous models com aquest totterreny per fer créixer les vendes i retallar les pèrdues. I per donar feina al 100% de la plantilla, esclar. No ho té fàcil perquè al davant hi té la marca Skoda, del mateix grup, i també les fàbriques alemanyes de Volkswagen, que ambicionen atreure la producció si es dóna llum verda al nou cotxe.

Plantes cada cop més flexibles

En la pugna dins el grup Volkswagen s'hi veu una altra de les grans tendències que s'observa en tota la indústria de l'automòbil, que és l'estandardització de processos: un 78% dels directius creuen que anirà a més aquest any. Ja hi ha cada cop menys fàbriques que no puguin fer un turisme petit i un vehicle familiar alhora. Els fabricants han creat i instal·len plataformes de producció modulars, que permeten adaptar-se a models diferents de diversos segments de manera relativament senzilla i així els fabricants guanyen flexibilitat a l'hora de poder assignar i reassignar els seus models entre plantes diferents.

En el cas d'Espanya, les fàbriques parteixen d'una posició relativament avantatjosa aquest 2014 respecte a altres països de l'entorn, gràcies a l'assignació de nous vehicles a canvi d'acords de rebaixa de sous i costos. A Catalunya, en concret, Nissan es prepara per engegar la producció d'un turisme i d'una furgoneta 100% elèctrica després de tancar un pacte de reducció de sous i altres sacrificis. L'altre gran fabricant català, Seat, espera encara amb els dits creuats el nou model.

stats