FINANCES PERSONALS

Què és millor, taxi o Cabify? Si és per preu, el taxi guanya

FreeNow (MyTaxi) ofereix preus més competitius que les VTC
Què és millor, taxi o Cabify? Si és per preu, el taxi guanya

El món del taxi ha canviat radicalment amb l’arribada de les empreses de VTC (vehicles de lloguer amb conductor), com Uber i Cabify. El sector ha topat amb la competència d’aquestes plataformes, que, a banda de preus competitius, oferien als usuaris serveis addicionals als d’un taxi de tota la vida.

Malgrat la batalla legal entre el sector del taxi i el de les VTC, de moment els primers han aconseguit frenar l’expansió d’Uber i Cabify i, de fet, Uber va abandonar Barcelona a causa de les exigències reguladores que va imposar la Generalitat als conductors de VTC. Mentrestant, els taxis s’han anat posant al dia i competeixen tecnològicament a través, principalment, de l’aplicació FreeNow (abans MyTaxi), que introdueix la novetat de poder contractar un trajecte amb preu tancat. Si ho prefereixen, els usuaris també poden triar contractar els serveis d’un taxi amb taxímetre, és a dir, amb el preu obert. Ara bé, si es contracta el preu tancat i, a l’hora de fer el trajecte, el taxímetre marca un preu més barat, FreeNow es compromet a cobrar a l’usuari la tarifa més baixa.

Però quin és el servei que ofereix preus més barats? Tant amb les VTC com amb els taxis, els preus varien segons el dia i l’hora, així com segons el trànsit del moment. Tot i això, analitzant diversos trajectes dins de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb distàncies diferents (vegeu el quadre adjunt), un mateix dia feiner al migdia, s’arriba a la conclusió que, amb preus tancats, en general FreeNow té un cost més baix que l’ofert per Cabify, el seu principal competidor a Barcelona.

Per exemple: un trajecte de més de 20 quilòmetres entre el centre de Badalona i el recinte firal de la Gran Via costa un 30% més amb un vehicle de Cabify que amb un taxi contractat amb FreeNow. Traduït a diners: uns nou euros més. Amb un trajecte molt més curt (per exemple, els 3,7 quilòmetres des de la cruïlla entre Diagonal i passeig de Gràcia fins al Port Vell), el preu del taxi també està per sota de l’empresa de VTC, en aquest cas 2,6 euros menys. Dels sis casos analitzats, Cabify només té un cost més barat en un, el trajecte entre Sarrià i la Sagrada Família, de 5,9 quilòmetres.

A Barcelona, els taxis tenen tarifes marcades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona a través de l’Institut Metropolità del Taxi, mentre que Uber i Cabify operen en un mercat lliure, en el qual poden posar els preus que considerin millors, d’acord amb la seva estructura de costos.

Uber, també més car a Madrid

Uber no opera a Catalunya, però sí que ho fa a Madrid. A la capital espanyola, els preus d’aquesta companyia són molt similars als de Cabify, i totes dues aplicacions són més cares, en general, que els taxis amb preu tancat de FreeNow. Les diferències també són importants, com ara els deu euros de més (una diferència del 65%) que es paguen si es viatja en un cotxe de Cabify entre la Complutense i l’Hospital 12 de Octubre, que suposa travessar gran part de la ciutat.

Des dels seus inicis, les companyies de VTC argumenten que el seu servei és millor, ja que permet als clients triar alguns detalls que no estan disponibles als taxis. Per exemple, els usuaris poden escollir a través de l’apli si el conductor els obre la porta, si posa l’aire condicionat o si els dona conversa.

Les aplicacions de VTC també tenen altres serveis amb tarifes més elevades, com ara els que ofereixen per a empreses o els de vehicles amb més places. Així mateix, els taxis també varien les seves tarifes i tenen suplements per serveis, com ara un euro extra si es viatja amb una maleta, o 3,10 euros en festius assenyalats, com Nadal o Sant Joan. A més, aquesta setmana s’ha sabut que FreeNow ha començat a cobrar 5 euros a aquelles persones que cancel·lin un servei després d’haver-lo contractat, fet que ha provocat queixes d’alguns usuaris.

Més continguts de