Economia 08/05/2017

Els ingressos de les 'telecos' es disparen un 8% gràcies als paquets combinats

Aconsegueixen guanyar usuaris a través de les ofertes múltiples però l'augment de la facturació els arriba principalment dels serveis majoristes

Júlia Manresa
3 min
Dos estudiants estrangers van crear l’operador pels alts preus del telèfon.

MadridEl sector de les telecomunicacions va revifant, però els seus ingressos queden lluny dels que van arribar a tenir fa una dècada. Les empreses del sector de les telecos van ingressar 32.503 milions d’euros el 2016, un 7,8% més que l’any anterior però força més de 10.000 milions menys del que havien arribat a facturar el 2007, quan s’havien superat els 43.800 milions. Així ho revela l’últim informe del sector publicat per la Comissió Nacional dels Mercats i laCompetència (CNMC), que mostra com malgrat aconseguir tocar màxims en línies de mòbil, abonats a la banda ampla i a la televisió de pagament, els seus ingressos no es recuperen i, per tant, perden rendibilitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així, segons les dades de la CNMC, van arribar l’últim trimestre del 2016 a un màxim de penetració del 30% en la banda ampla, el doble que el 2006 i el 2007. En xifres, freguen gairebé els 14 milions de línies instal·lades de serveis de banda ampla i en telefonia mòbil és el segon màxim des del 2014. Amb tot, però, els ingressos no creixen al mateix ritme.

A més, empreses com Telefónica,Vodafone o Orange no acaben d’aconseguir arribar als usuaris. Si el 2016 van incrementar ingressos va ser principalment gràcies al sector majorista, és a dir, del lloguer d’infraestructures o serveis a altres empreses minoristes en comptes de la venda directa a l’usuari. Tot i que han aconseguit mitigar la pèrdua de clients de línies mòbil gràcies a l’augment d’abonats a través dels paquets combinats (com ara el famós Movistar Fusión), no en tenen prou per reconduir la sagnia.

La trampa de la televisió de pagament

D’aquesta manera el sector de les telecomunicacions va ingressar menys diners el 2016 que el 2015 en serveis de venda directa a l’usuari. Concretament van ser 24.640 milions d’euros, lleugerament per sota dels 24.655 del 2015. Per contra, el que sí que va créixer amb molta força van ser els serveis majoristes. En aquest cas, la facturació provinent d’aquesta partida va créixer un 43%, dels 5.493 milions d’euros del 2015 als 7.863 milions d’euros del 2016.

Es disparen els empaquetaments

En el servei minorista que, malgrat retrocedir, continua sent la principal font d’ingressos del sector, va augmentar principalment la facturació a través dels serveis de banda ampla fixa i els audiovisuals, que es van vendre majoritàriament empaquetats. En aquest cas, destaca l’augment d’usuaris de paquets quíntuples i quàdruples (tele, mòbil, banda ampla, etc.), que va arribar als 11 milions d’abonats, 1,3 milions més que fa un any. A més, el principal augment se’l van endur els quíntuples, que van arribar als 4,8 milions d’usuaris, 1,2 milions més que el 2015.

Es disparen als abonats a serveis empaquetats com Movistar Fusión

Aquest efecte és el que també provoca que s’hagin disparats els abonats a la televisió de pagament, que superen els 6 milions per primera vegada a la història. Val a dir, però, que malgrat aquesta xifra rècord els ingressos per aquest concepte cauen respecte del 2016, perquè el preu final es redueix molt en venir empaquetat amb altres serveis i a causa de l’elevada competència que hi ha al sector.

Per això, els serveis de banda ampla fixa van augmentar un 10%, el mateix que els audiovisuals, fins a arribar a facturar 1.155 milions d’euros. El descens d’ingressos va venir principalment donat per la caiguda als serveis de veu fix (-11,7%) i mòbil (-7,7%).

Per empreses, Movistar representa el 42,2% del total de la facturació i Vodafone el 18,8%, amb uns ingressos similars als de l’any anterior. Orange, en canvi, va incrementar la facturació procedent dels usuaris finals i va augmentar la quota fins al 17%. Així, deixen a MásMóvil (que integra Yoigo, Pepephone i Xtra Telecom) amb un 4% del mercat.

stats