Milers de taxistes es manifesten a Madrid contra Uber i Cabify

A Barcelona, una de les zones més afectades per l'aturada de 24 hores ha sigut l'aeroport del Prat

Barcelona ha tornat a despertar-se avui sense taxis als carrers. El sector ha convocat una aturada de 24 hores amb el suport de les principals associacions del gremi per protestar contra la concessió de llicències de vehicles de lloguer amb conductor, les mateixes amb què operen Cabify i Uber. Des de les 06.00 h els taxis han deixat de donar servei a les grans ciutats espanyoles, amb serveis mínims a hospitals, urgències, aeroports i estacions.

Encara que els taxistes barcelonins secunden la convocatòria, Madrid concentra la manifestació principal de la jornada: milers de taxistes s'han manifestat aquest matí en una marxa encapçalada per 35 taxis sota el lema 'No a la CNMC [Comissió Nacional dels Mercats i la Competència] i les seves multinacionals. Pel servei públic del taxi'.

Un gran dispositiu de seguretat format per la Policia Nacional i la policia municipal vigila la protesta. Entre els manifestants, que porten banderes de totes les comunitats autònomes, s'han sentit alguns petards.  

La manifestació ha començat a les 11.00 h a la glorieta d'Atocha i està previst que acabi cap a les 13.00 h h a la plaça de Neptú, a prop del Congrés de Diputats.

A Barcelona, una de les zones més afectades per la protesta ha sigut l'aeroport del Prat. Tant les graelles d'espera que hi ha entre les terminals 1 i 2 com la de la T1 per recollir viatgers han quedat totalment buides. A la zona de sortides de la T1 els únics taxis que operaven entre les 06.00 i les 07.00 h eren els de municipis de fora de l'àrea metropolitana de Barcelona, és a dir, els que no van pintats de groc i negre.
Tot i que a l'aeroport no s'hi ha vist cap piquet informatiu, sí que s'han vist alguns taxistes amb cartells de protesta, que intentaven fer precisament aquesta funció i fins i tot informaven els clients de la jornada de vaga.
Per contra, també s'hi ha vist algun taxista metropolità que deixava gent ràpidament: no ho fan a la zona habilitada per als taxis, sinó que deixen els clients al lloc on paren els vehicles privats. Els accessos habituals per accedir a aquest transport estan tancats i els pocs serveis que es realitzen són per traslladar persones amb mobilitat reduïda.
La manca de taxis ha fet que el servei de l'Aerobús fins al Prat anés més ple del que és habitual en un dia laborable i fa que al pàrquing hi hagi més vehicles aturats.

Contra la concessió de llicències VTC

Les associacions del sector confien que durant tot el dia el col·lectiu se sumi al 100% a la vaga. El taxi havia aturat les protestes els últims mesos, després d'un primer semestre molt intens. De fet, l'última jornada d'aturades va ser el 27 de juliol, fa quatre mesos.

El col·lectiu taxista s'oposa a la concessió de llicències VTC, que ha augmentat molt en els últims mesos a través dels tribunals. La majoria de llicències es van aprovar quan la llei òmnibus de Zapatero va liberalitzar el sector durant uns anys i ara els magistrats estan donant la raó als empresaris que les van demanar. Segons el sector del taxi, els pròxims mesos podrien circular 10.000 cotxes més amb l'adhesiu VTC, i temen que es posaran a treballar per a les aplicacions de transport com Uber o Cabify.

Fa dues setmanes el Tribunal Suprem va emetre dues sentències clau que concedien 80 noves llicències, que obren la porta al fet que aquesta pluja d'autoritzacions no s'aturi. El ministeri de Foment ha intentat calmar la situació per via d'un nou reial decret que reguli l'activitat de les VTC, ja que recorda que no pot fer res per parar l'acció dels tribunals. El reial decret inclouria, per exemple, que les autoritzacions no es puguin transmetre en els primers dos anys d'haver-les adquirit, per evitar l'especulació. La norma podria veure la llum a finals d'any.

Foment diu que no pot fer "absolutament" res

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna ha recordat que les noves llicències VTC que estan entrant al mercat ho fan per decisió de la justícia. En declaracions als mitjans, el ministre ha insistit que el seu equip no pot fer "absolutament res", ja que actualment "és impossible donar una llicència VTC perquè la llei ho prohibeix". "Cap administració ho pot fer", ha afegit.

En aquest sentit, De la Serna ha assenyalat que les últimes sentències judicials que estan permetent l'entrada en vigor de llicències VTC provenen d'autoritzacions concedides en el període 2009-2013 i que es van recórrer en aquell moment als tribunals. "El que no pot fer un govern és anular una sentència judicial", ha recalcat el màxim responsable de Foment.

Més continguts de