El tràfic de contenidors al port de Barcelona es dispara l'11% al gener

És el primer port de l'Estat en creueristes i el tercer en mercaderies

La millora del comerç exterior es reflecteix en l'augment del tràfic de mercaderies als ports, i Barcelona és un dels principals enclavaments de l'Estat. Així, al mes de gener el tràfic de contenidors al port de Barcelona es va disparar un 11% respecte al mateix mes de l'any passat i va arribar als 156.380 TEU –un TEU equival a un contenidor del 20 peus.

Tot i que el tràfic de contenidors d'importació i exportació és pràcticament igual, el cert és que creix més el de mercaderies cap a altres mercats que el de les que vénen d'importació. Els contenidors d'exportació van augmentar un 15%, fins a superar els 44.000 TEU, mentre que els d'importació es van incrementar un 9% i van quedar lleugerament per sota, amb 43.500 TEU.

Això mostra un canvi de tendència respecte a l'any anterior, ja que malgrat que les exportacions superaven les importacions en nombre de TEU absoluts, creixien més les importacions que les exportacions. Segons les dades de l' Autoritat Portuària, el 2015 el nombre de TEU d'importació va créixer el 9%, mentre que els d'exportació ho van fer un 6%.

La Xina es consolida

Durant el mes de gener la Xina s'ha consolidat com a primer soci comercial del port de Barcelona. El 2015 per primer cop el gegant asiàtic va passar a ser el primer mercat d'importació i d'exportació del port de Barcelona, després de créixer un 18% i consolidar una quota del 10% del total de tràfic de contenidors a l'enclavament barcelonès.

Al mes de gener les exportacions de contenidors des del port de Barcelona a la Xina van augmentar el 21%, mentre que les importacions des del gegant asiàtic van créixer el 18,5%. Altres mercats d'exportació que han crescut el primer mes de l'any han estat Algèria (15%), els Estats Units (8%), la Unió d'Emirats Àrabs (176%), Turquia (10%) i l'Aràbia Saudita (125%).

No obstant això, el bon comportament del tràfic de contenidors, el tràfic total de mercaderies al port de Barcelona es va situar al gener en 3,4 milions de tones, amb un descens del 3%, per causa del mal comportament del granel. Aquesta tendència ja es va iniciar l'any 2015, amb un descens del granel sòlid per la davallada en l'exportació de ciment, i del granel líquids, per una disminució del tràfic de biocombustibles.

Més importació de cotxes

La millora del consum a l'Estat ha impulsat també el tràfic d'automòbils. Barcelona és el principal port d'exportació i importació de cotxes. Durant el mes de gener, en termes globals el tràfic s'ha mantingut pràcticament igual que el gener del 2015, amb unes 54.600 unitats transportades, però destaca el fort impuls de les importacions, que augmenten el 40%.

Les dades del gener demostren el bon comportament del comerç exterior, que ja es va notar el 2015, quan tots els ports espanyols van registrar un tràfic de quasi 502 milions de tones, fet que suposa un augment del 4,09% respecte a l'any anterior i és un rècord històric que supera el màxim de 483 milions de tones que s'havia registrat l'any 2007, just abans de la crisi.

Les dades publicades per Puertos del Estado indiquen que Barcelona se va situar el 2015 com a tercer port de l'Estat en tràfic de mercaderies, amb 46,8 milions de tones, només per darrere d'Algesires –98,1 milions de tones– i València –70 milions de tones–. A més, per darrere de l'enclavament barcelonès se situa en quart lloc el port de Tarragona, amb més de 33 milions de tones.

En el que és líder el port de Barcelona és en tràfic de creuers. Els ports espanyols van registrar el 2015 un total de 8,43 milions de creueristes, i Barcelona en va aportar 2,5 milions, és a dir, un 30% del total.