El tràfic de mercaderies al port de Barcelona es dispara un 27% fins al febrer

La importació d'hidrocarburs i l'augment del comerç amb la Xina fan pujar fins a 8,7 milions les tones transportades

El tràfic de mercaderies al port de Barcelona es va disparar un 27% durant els dos primers mesos de l'any, fins a assolir 8,7 milions de tones, segons ha informat aquest dimecres l' Autoritat Portuària.

Segons aquestes dades, l' augment de la importació d'hidrocarburs, la millora de les relacions comercials amb la Xina, primer soci comercial del port de Barcelona, i l'impuls del comerç exterior juntament amb la recuperació de la producció industrial són les principals causes d'aquest augment del tràfic a l'enclavament barceloní.

El tràfic de líquids a granel ha augmentat els dos primers mesos un 35%, fins als 2,23 milions de tones transportades. Els hidrocarburs, que són els que lideren aquest tipus de càrrega, han crescut un 44%. Destaca l'augment del 92,5% del gasoil (575.000 tones), malgrat que en valors absoluts també té un pes important el gas natural, amb 530.000 tones i un augment del 2%. Les gasolines, amb 488.500 tones, s'han disparat un 38%, i el fuel, amb 209.000 tones, un 76%.

Segons el port, les importacions des de diferents àrees de la Mediterrània expliquen el fort augment de gasolines, gasoil i fuel. A això s'hi ha de sumar l'impuls de les importacions d'altres mercaderies, com els productes químics, que creixen un 7%, i els olis i greixos, que augmenten un 37%, fet que es relaciona amb la reactivació de la producció industrial a Catalunya.

La Xina es consolida encara més com a primer soci comercial del port de Barcelona. Per les instal·lacions portuàries han passat els dos primers mesos 421.455 TEU (un TEU equival a un contenidor estàndard de 20 peus), és a dir, un augment del 31,5%.

Una part d'aquest impuls ve per la celebració de l'any nou xinès, que va fer avançar els intercanvis comercials amb el gegant asiàtic. Les importacions de contenidors procedents de la Xina van augmentar un 25% al febrer, mentre que les exportacions des del port de Barcelona cap a la Xina es van disparar un 45%.

Quant a la càrrega rodada –camions, remolcs o plataformes que s'embarquen– van arribar a 50.234 unitats, amb un creixement del 8,7%. Aquesta xifra inclou el moviment de cabotatge amb les illes Balears i les Canàries, així com les autopistes del mar, que són els serveis regulars que uneixen Barcelona amb diferents destinacions d'Itàlia i del nord de l'Àfrica.

El transport de sòlids a granel és l'únic que no va créixer fins al febrer, sinó que va registrar un descens del 2,4%. Malgrat la caiguda, destaca l'augment del 54% de les importacions de fava de soja, del 35% de cereals i farines, a més del tràfic de potasses, que puja un 54%.