Economia 02/02/2021

El treballadors de Nissan amenacen amb noves protestes per la falta de projectes

Els sindicats temen que l'empresa s'endugui maquinària de les fàbriques abans de la reindustrialització

2 min
Dos candidats per salvar Nissan

Barcelona"No dubtarem en tornar a sortir als carrers". Així de contundent s'ha mostrat Miguel Ruiz, el portaveu del sindicat Sigen-Usoc als comitès d'empresa de Nissan. Els representants dels treballadors de l'automobilística japonesa han expressat aquest dimarts la decepció amb la taula de reindustrialització de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, i han acusat la direcció de l'empresa de posar-hi bastons a les rodes. La taula de reindustrialització ja s'ha reunit tres cops i té per objectiu trobar alguna empresa amb un projecte industrial per mantenir l'activitat i l'ocupació quan Nissan tanqui al desembre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons els representants sindicals, Nissan no va voler pagar l'empresa consultora que ha de conduir el procés, cosa que ha retardat la presa de decisions. Finalment, en l'última reunió de la taula es va escollir la firma KPMG. A més, els comitès asseguren que Nissan es vol endur actius i maquinària de les fàbriques: "Amenacen dient que s'enduran maquinària", ha assegurat Manel Sanz, de la UGT. Tot i així, Miguel Ángel Boiza, de CCOO, ha matisat que "fins ara s'han endut premses de Montcada que eren de Renault i moviments de ferralla que hem evitat, però hi ha hagut peticions de portar maquinària a altres plantes de Nissan".

Tots els representants sindicals han deixat clar que el conflicte continua obert i així continuarà fins que no s'aconsegueixi la reindustrialització pactada el 5 d'agost del 2020, quan es va posposar el tancament fins al desembre del 2021. En aquest sentit, acusen la direcció de la multinacional de passivitat a l'hora de buscar alternatives per a les fàbriques catalanes. Han reconegut que hi ha projectes per ocupar les plantes, com la fabricació de bateries, el muntatge de cotxes i un hub de mobilitat, però creuen que ja es va tard. Per als sindicats, el calendari marcat –que preveu rebre projectes fins al 31 de març i prendre una decisió després de l'estiu– és massa ajustat per permetre la continuïtat de l'activitat industrial a partir del gener del 2022. Tampoc han deixat al marge de les seves crítiques les administracions (l'estatal i la de la Generalitat), a les quals Miguel Ruiz ha acusat d'actuar amb "descoordinació".

Planta de bateries

Els comitès d'empresa també critiquen la Generalitat per no haver posat tota la carn a la graella i aconseguir una planta de bateries per a la Zona Franca, perquè han sorgit altres propostes del País Valencià i de l'Aragó. "Tenim el temor real que la planta de bateries vagi a terres valencianes o aragoneses", ha dit Manel Sanz.

stats