Desconvocat el primer dels tres dies de vaga a Ryanair

Els sindicats suspenen a última hora de la nit la primera aturada "amb l'objectiu d'aconseguir un acord satisfactori per a les dues parts"

Ryanair havia d’estrenar el 2019 amb tres jornades de vaga en sis dies dels seus tripulants de cabina (TCP) a Espanya. A última hora de la nit, però, el primer dels dies, previst per demà mateix, ja ha caigut. Els dos sindicats convocants, Sitcpla i USO, han anunciat en un comunicat que suspenien la primera aturada “amb l’objectiu d’aconseguir finalment un acord satisfactori per a les dues parts”, després d’una “llarga reunió” sense acord però que es reprendrà demà al matí.

De moment, són vigents les convocatòries per als altres dos dies, dijous i diumenge, amb els 1.900 treballadors de la dotzena de bases que l’aerolínia de baix cost té a l’Estat cridats a la vaga. La majoria són contractats a través d’empreses de treball temporal externes.

Els serveis mínims són semblants als de les protestes del juliol i el setembre. Ryanair està obligada a garantir el 35% dels vols per a cada ruta amb ciutats espanyoles peninsulars que tenen una alternativa de transport –per exemple, amb tren– amb una durada de menys de cinc hores. En el cas de les destinacions estatals de més de cinc hores, els serveis mínims són del 57%. Per als vols estatals a les illes haurà de fer el 100% dels vols.

El caos laboral del model Ryanair

Segons la companyia, per demà confiava poder operar tots els vols programats, perquè les rutes afectades s'havien reubicat. La 'low cost' ja va patir l’estiu passat la primera vaga europea, amb aturades en sis països del continent. Aquesta part del conflicte es va tancar amb 250 vols anul·lats i 50.000 passatgers afectats.

La companyia es va comprometre el 2017 a reconèixer els sindicats, i un any després ha tancat acords amb les tripulacions d’alguns dels països on opera. El principal punt de les protestes és que Ryanair segueixi en els contractes la legislació de cada estat. Els sindicats USO i Sitcpla denuncien que, tot i l’opinió contrària dels tribunals, la Inspecció de Treball i la Comissió Europea, Espanya encara és l’únic país europeu on s’incompleix la legislació laboral. Així, reclamen que l’empresa passi els TCP a contractes espanyols i creï una ETT que s’ajusti a la normativa de l’Estat amb les mateixes condicions que l’empresa principal.

Ryanair no vol cedir, tot i que sí que ho va fer amb els pilots espanyols arran de les protestes de l’estiu. Llavors l’acord va ser qualificat pel sindicat Sepla d’“històric”: permet als pilots que ho vulguin adaptar els contractes a la legislació espanyola abans que s'acabi el 2019.

Més continguts de