CONSUM

El turisme de compres passa de llarg del petit comerç

9 de cada 10 euros van a parar a grans cadenes

Cada dia surten de Barcelona una desena d’autocars de luxe cap al centre comercial outlet La Roca Village, a la Roca del Vallès. Van carregats, sobretot, de turistes estrangers. També hi ha un autocar que travessa la Costa Brava per nodrir de gent les botigues del centre comercial. Allà, però, els turistes hi troben, bàsicament, botigues de grans firmes internacionals, semblants a les que es poden trobar al passeig de Gràcia, a la capital catalana, un altre dels pols del que últimament s’ha anomenat turisme de compres.

On no para aquest autobús és en cap de les petites botigues independents de barri que hi ha a Barcelona o altres ciutats catalanes. El turisme de compres ha esdevingut un fenomen en els últims anys, impulsat per les campanyes de màrqueting d’aquestes grans companyies, però no tots els botiguers se’n beneficien de la mateixa manera. De fet, segons un informe de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC) avançat ahir per l’agència Efe, només un de cada 10 euros del que es gasten els turistes en compres a Espanya va a parar al petit comerç. Una petita part d’un pastís que, segons el Shopping Tourism & Economy Summit, puja a 4.100 milions d’euros a l’any a tot l’Estat.

Segons la CEC, aquesta baixa incidència del turisme de compres en el petit comerç es deu a les característiques “intrínseques” del mateix fenomen. D’una banda, tendeixen a concentrar-se en els grans eixos comercials, generalment articulats a través de grans focus d’atenció turística (com el passeig de Gràcia) o convertits en destinacions de compres en si mateixos (com alguns centres outlet ). En aquests eixos hi predominen les marques de grans cadenes, mentre que el petit comerç ha sigut expulsat progressivament d’aquestes àrees, per la pressió del preu dels lloguers. També s’explica, segons la CEC, per la preferència dels turistes pels comerços de moda i complements i de joieria, on predominen més les grans cadenes en molts casos multinacionals.

El petit comerç històricament ha estat enfrontat amb moltes de les grans marques que han acaparat el turisme de compres pels horaris comercials. Actors com La Roca Village o les grans multinacionals han pressionat les administracions per ampliar els horaris d’obertura i poder aprofitar més la demanda turística en cap de setmana, sobretot en ciutats com Barcelona. Patronals com la CEC, amb associats que es beneficien menys d’aquest turisme, aposten per mantenir una política de regulació comercial més restrictiva.

Pla d’acció

Però el petit comerç no es resigna, i la CEC s’ha posat entre cella i cella ampliar la quota en aquest suculent negoci. “De la mateixa manera que la cultura i la gastronomia o l’estil de vida, el petit i mitjà comerç és un dels atractius que ofereix el nostre país”, va dir el president de la CEC, Manuel García-Izquierdo.

L’organització reclama que el pròxim govern espanyol treballi per reforçar la marca Espanya com a destí global de compres i per agilitar la tramitació de visats i del tax free. La patronal del petit comerç també té l’objectiu de fer un diagnòstic tècnic per conèixer les oportunitats de negoci.