Economia 24/02/2016

Metro col·lapsat malgrat l'increment dels serveis mínims

Els combois arriben plens a les estacions i els usuaris s'acumulen a les andanes. Hi ha entre 8 i 11 minuts d'espera

Núria Martínez / Maria Ortega / Josep Ferrer
4 min
Imatge de l'estació de metro de la L1  a la plaça Espanya, plena a vessar a causa de la vaga

BarcelonaMetro col·lapsat malgrat l'increment dels serveis mínims. Els combois arriben plens a les estacions i els usuaris s'acumulen a les andanes. Hi ha entre 5 i 7 minuts d'espera en hora punta, mentre que el temps s'amplia a entre 8 i 11 minuts durant les hores vall.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, aquest dimecres s'han registrat més passatgers al metro que dilluns passat, segons informa TMB. Tot i que hi ha un 34% d'usuaris menys que un dia feiner normal, si es compara amb el dilluns passat l'increment ha sigut del 12%. La Generalitat va activar ahir el protocol de contaminació a l'àrea de Barcelona per la pols africana i, per tant, es recomana utilitzar el transport públic. A més a més, el fet que dilluns la vaga es desenvolupés sense incidències i que l'estona per poder agafar un metro no fos gaire elevada, presumiblement ha fet que els usuaris optin més per aquest transport.

La L1, amb una incidència

A causa d'una incidència tècnica, la L1 ha patit més endarreriments. Els retards s'han patit durant al voltant de 30 minuts. Actualment, la línia ja funciona amb normalitat

Segons TMB, aquesta incidència s'ha prolongat uns cinc minuts, entre les 8.41 i les 8.46. També s'ha produït una altra més lleu entre les 8.02 i les 8.04 a la L2 per facilitar assistència mèdica a un passatger.

En tot Barcelona ha calgut tancar 20 accessos on validar el bitllet en algun moment del matí per evitar aglomeracions. Es tracta dels accessos que necessiten personal per garantir el seu funcionament, perquè els accessos que funcionen via informàtica s'han mantingut tots habilitats. En qualsevol cas, totes les estacions s'han mantingut obertes i la situació dels passos de les línies de peatge és la normal, segons informa l'empresa.

Avui, però, circulen més trens durant la jornada, ja que la Generalitat, “un cop estudiats els informes de mobilitat i seguretat realitzats”, va augmentar ahir els serveis mínims respecte als que havia dictat per dilluns. Així, en hora punta -de les 6.30 h a les 9.30 h, i de les 16 h a les 20 h-, circulen el 65% dels combois en comptes del 50%, i en la resta de les hores un 45% enfront del 30%.

Tot sobre el Mobile World CongressCrònica des de Rocafort i Universitat

Vuit en punt del matí a la parada de Rocafort de la L1, les andanes estan més plenes que dilluns a la mateixa hora. No hi ha aglomeracions però els trens hi arriben plens fins a la bandera. Tant que usuaris com el Carles Ramon en queden fora. "El boca-orella ha fet que avui la gent es confiés que el metro anava bé tot i la vaga", comenta. L'Eloïsa ho confirma: dilluns a aquesta mateixa hora celebrava que havia viatjat asseguda en hora punta. Avui, no. Ho he fet apretada com tots usuaris de la L1. Alguns, com la Mireia Tomàs han confiat en l'augment de serveis mínims.

Són les nou del matí i la imatge de l' andana de l'estació de la L1 d'Universitat direcció Espanya té poc a veure amb la de dilluns, quan amb prou feines s'hi comptaven una quinzena d'usuaris esperant: avui no hi ha aglomeracions però el trànsit de viatgers és constant, sobretot congressistes identificats amb la targeta del MWC.

La Mireia Mateu rep el missatge d'una amiga que la informa que el servei a la línia 1 ha quedat aturat uns minuts però que ja funciona. El metro, en canvi, ja no arriba tan ple com fa uns minuts, quan alguns usuaris en quedaven fora. Molts, com la Mireia, comenten la jugada des del telèfon per saber quina és la millor alternativa de transport per arribar a la feina.Ella dilluns va agafar el cotxe i va patir el col.lapse de trànsit, avui s'ha decidit pel metro per arribar fins al Mobile i s'ha trobat amb temps d'espera d'uns set minuts.

Trànsit

Aquest dimecres, els problemes de trànsit han sigut molt menors que dilluns. Segons informa el Servei Català de Trànsit, hi ha hagut més retencions que un dia habitual, però sense excessos. Avui les congestions s'han centrat a la Ronda Litoral i la Ronda de Dalt en sentit Llobregat, la B23, la C16.

Foment i la llei de vaga

En ple debat sobre si la vaga plantejada pels treballadors del metro en ple Mobile és abusiva o no, la patronal Foment del Treball ha reiterat la necessitat de complir el mandat constitucional de redactar una llei orgànica que reguli el dret de vaga. L’organització empresarial catalana lamenta que, després de 37 anys de democràcia, cap govern estatal hagi promogut aquesta llei. Tot plegat fa que, a parer de Foment del Treball, la regulació de la vaga actual sigui “incompleta” i “inexacta” a banda de generar “inseguretat jurídica” i estar “poc d’acord amb la realitat”. A parer de l’organització empresarial, és “necessària” una regulació que compatibilitzi l’exercici del dret de vaga amb “la tutela d’altres drets i interessos” i que defineixi “amb precisió” tots els aspectes que es deriven d’una convocatòria de vaga.

'Xoriçada' a la plaça de Sant Jaume

Concentració a plaça Sant Jaume/ CÈLIA ATSET

Des de les 10 del matí més de 500 treballadors del metro de Barcelona es concentren a la plaça Sant Jaume de Barcelona per fer el que ells anomenen una "xoriçada" en contra de la decisió de l'empresa de no acceptar les seves peticions. Els treballadors estan molestos per la decisió de la Generalitat d'haver ampliat els serveis mínims. "Tenim dubtes que sigui una decisió objectiva i tècnica, creiem que ha estat una decisió política" ha indicat el portaveu del comitè de vaga Óscar Sánchez. Assegura que estudiaran totes les vies legals i, si cal, demanaran responsabilitats.

També han criticat l'actitud de l'alcaldessa Ada Colau per "haver donat dades falses sobre el salari dels treballadors, boicotejat la vaga i posat la ciutadania en contra dels treballadors ". En cas que no es reprenguin les negociacions, no descarten noves mobilitzacions.

stats