MERCAT LABORAL

Les vagues assolen l’estiu

Els sindicats defensen el dret a la protesta com a “últim recurs” per poder negociar condicions

El binomi estiu i vagues s’ha convertit en tot un clàssic els últims anys. Aquest agost també. De moment ja se n’ha produït un primer episodi, amb les mobilitzacions del cap de setmana passat del personal de terra d’Iberia, que van provocar la cancel·lació de més d’un centenar de vols a l’aeroport del Prat. Els passos dels treballadors d’Iberia els seguiran els de Renfe, que avui fan vaga; els de la companyia d’autobusos Alsina Graells, que es mobilitzaran demà; els vigilants de seguretat també de l’aeroport del Prat, que han convocat vaga indefinida a partir del 9 d’agost, i finalment els repartidors de Glovo, que dijous no faran repartiments a Barcelona.

La convocatòria d’aquestes vagues, sobretot les del sector del transport, provoca estiu rere estiu nombroses queixes entre els passatgers. ¿És lícit que els treballadors, en plenes operacions sortida o tornada de vacances, col·lapsin aeroports i estacions de trens?

Els sindicats majoritaris, Comissions Obreres i UGT, ho tenen clar: “És totalment lícit”. “Es comença limitant el dret de vaga, després el de manifestació i finalment el de llibertat d’expressió”, afirma el secretari general de la UGT a Catalunya, Camil Ros. Cristina Torre, secretària d’acció sindical de CCOO a Catalunya, alerta que si es perd el dret a vaga també es perd el dret a la negociació col·lectiva. Segons Torre, quan els treballadors convoquen una mobilització el que busquen és fer-la el dia que pot fer “més mal” a l’empresari. Tot i així deixa clar que el primer perjudicat és el mateix empleat, perquè no només se li descompta el sou d’un dia sinó també la part proporcional de la cotització a la Seguretat Social. “La convocatòria de vagues és l’últim recurs que té la plantilla per forçar la negociació amb l’empresa”, afegeix. L’advocat laboralista i professor de la Universitat Oberta de Catalunya Pere Vidal aclareix que el dret de vaga prima per sobre del del consumidor. “És un dret reconegut a la Constitució espanyola”, concreta.

De moment, la mobilització més immediata és la d’avui del personal de Renfe convocada pel sindicat CGT. Aturaran la seva activitat de dotze del migdia a quatre de la tarda i de vuit del vespre a la mitjanit. Durant aquestes hores els serveis mínims seran de només del 40% en els trens de Rodalies, del 78% en els AVE i llarga distància i del 65% en els Avant. Dit d’una altra manera, de moment ja s’han cancel·lat 707 combois a Espanya, 230 dels quals són trens AVE.

Els col·lapses que s’han produït en punts com l’aeroport del Prat per culpa de les mobilitzacions són nombrosos. Un dels més sonats va ser el 28 de juliol del 2006, quan precisament els treballadors de terra van envair les pistes. Les repercussions van ser molt greus perquè es va haver d’interrompre el trànsit aeri durant diverses hores. Un episodi més recent, a banda del d’aquest cap de setmana, va ser el de l’estiu del 2017, quan els vigilants de seguretat, que llavors estaven sota el paraigua d’Eulen, van posar en escac l’operativa de l’aeroport. Una situació que es podria repetir a partir del 9 d’agost, quan el mateix col·lectiu, que ara està sota l’ordre de l’empresa Trablisa, ha convocat una vaga indefinida. “El problema de l’aeroport del Prat és la gestió d’Aena, que només busca benefici econòmic i no qualitat en el servei. Per això només hi aterra la precarietat i la temporalitat”, lamenta Ros.

¿Com s’entén que un mateix col·lectiu convoqui vaga un estiu rere un altre? “Molts cops per aturar la mobilització s’arriba a acords molt justos amb la companyia que mai s’acaben complint”, explica la portaveu de Comissions Obreres.

Els sindicats insisteixen que la part més feble de l’escala econòmica és precisament el treballador. En aquest sentit, Torre recorda que moltes de les empreses que s’estan recuperant de la crisi econòmica no estan repercutint aquesta recuperació en el retrocés dels drets laborals que van patir els treballadors durant la recessió. “L’únic que ens queda en situacions com aquestes és el dret a vaga”, insisteix.

Renfe

Els treballadors estan cridats avui a la vaga de 12 a 16 h i de 20 a 00 h. Afectarà els trens de Rodalies, l’AVE - llarga distància i Avant. Reclamen que s’aturi l’externalització dels serveis i que s’incentivi el dret a promoció interna i conciliació familiar, entre d’altres. Està previst que la vaga es repeteixi el 14 i 30 d’agost i l’1 de setembre.

Iberia

El personal de terra d’Iberia, que ja va fer vaga el cap de setmana passat, amenaça amb organitzar una altra mobilització divendres si no s’arriba a un acord amb l’empresa. Volen que els empleats fixos a temps parcial passin a tenir contractes a temps complets i que els 400 treballadors eventuals passin a ser fixos.

Trablisa

A banda del personal de terra d’Iberia, l’aeroport del Prat s’enfronta, si l’escenari no canvia, a una altra vaga indefinida dels vigilants de seguretat a partir del 9 d’agost. La plantilla, formada per mig miler de persones, reclama un plus d’un euro l’hora, descansos de deu minuts per hora i formació per a tota la plantilla.

Alsina Graells

Els treballadors de la companyia d’autobusos Alsina Graells, propietat des del 2009 de la multinacional Alsa, tenen previst començar demà una vaga que es podria allargar tres dies si la mediació amb Treball no prospera. La plantilla reclama solucionar l’impagament de diversos complements salarials reconeguts per conveni.

Glovo

Els repartidors de l’apli de repartiment també estan convocats a mobilitzar-se demà a Barcelona. Denuncien que són falsos autònoms, que no tenen flexibilitat horària, una falta de suport de la companyia i que tant dels locals com de la mateixa empresa els pressionen per finalitzar les comandes.