Economia 02/03/2016

Les vendes de cava a Espanya punxen per Nadal

La facturació del sector cau quasi un 1% malgrat l'impuls de les exportacions

Xavier Grau
3 min
Pere Bonet, president del Consell Regulador de la DO Cava.

BarcelonaLa tradició diu que per Nadal i Cap d'Any és quan s'obren més ampolles de cava, especialment en un any com el 2015, quan el consum augmenta i es converteix en el principal motor del creixement econòmic. Però la realitat és que no va ser així. Les vendes de l'espumós elaborat majoritàriament a Catalunya van punxar aquestes festes nadalenques.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La caiguda és cridanera, perquè fins al tercer trimestre del 2015 les vendes de cava a l'Estat havien augmentat un 7% respecte de l'any anterior, però al tancament d'any les vendes a Espanya van caure un 0,8% respecte de l'any anterior.

U descens difícil d'explicar. El president del consell regulador de la denominació d'origen, Pere Bonet, ha expressat aquest dimecres la seva sorpresa i no hi ha trobat explicació. Bonet ha descartat un nou boicot polític. "Si va existir, ja el tenim interioritzat", ha dit, i només ha apuntat a un possible retraïment del consum per la incertesa política pel seguit de cites electorals.

No obstant això, l'any 2015 les vendes de cava van millorar. Es van vendre a tot el món més de 244 milions d'ampolles, fet que suposa un 0,76% més que el 2014 i voreja les vendes del 2010, que va ser l'any rècord. Però mentre les vendes al mercat interior van caure un 0,8% i van quedar en 86,8 milions d'ampolles, en el mercat exterior van augmentar l'1,64%, fins als 157 milions d'ampolles. Destaca l'augment de vendes als estats de la Unió Europea, que van créixer el 2,15%, fins als 114 milions d'ampolles, amb la recuperació del mercat alemany, que va créixer més del 8% o el 'sorpasso' a França –el país del xampany–, on el cava va créixer quasi el 17%.

Les vendes a altres països que no formen part de la UE van augmentar un lleuger 0,33%, superant els 43 milions d'ampolles, però amb comportaments molt diferents. La millora en mercats tradicionals com els Estats Units, el Japó o el Canadà han permès compensar les fortes caigudes als emergents com el Brasil (-13,41%), Rússia (-16,39%) o la Xina (-18,94%).

Cau la facturació

Malgrat l'augment de vendes en ampolles, el cert és que la facturació global del sector va caure el 2015 en passar de 1.030 milions d'euros el 2014 a 1.020 milions d'euros el 2015, fet que suposa un descens del 0,97%.

Un descens que es produeix malgrat els intents del consell regulador de potenciar el cava 'premium' sobre el producte més barat. Però els productes de més valor –reserva i gran reserva– s'imposen al mercat interior, mentre que el cava més bàsic s'imposa a l'exportació. Així, el cava més bàsic suposa quasi el 70% de les exportacions i només un 31% de les vendes a l'Estat.

La proporció es capgira amb el cava reserva, ja que només el 38% va a exportació i el 62% es queda al mercat espanyol, i encara s'agreuja més amb el gran reserva, on el 88% es queda al mercat de l'Estat i només el 12% va a l'exterior.

En la caiguda de la facturació influeix també el preu per ampolla, ja que el 65% de totes les vendes de cava van a l'exportació, amb un preu mitjà de 2,7 euros, mentre que el mercat espanyol, on el preu mitjà és més alt (4,2 euros) perquè es consumeix més producte 'premium', només suposa el 35% del total.

Precisament per millorar la qualitat i, per tant, donar més prestigi i apujar el preu del producte, s'ha modificat la llei amb l'objectiu de crear noves qualitats, la de cava de qualitat reconeguda i la de cava de paratge qualificat, que si tot va bé podrien entrar en funcionament a finals d'aquest any, un cop superats tots els tràmits a l'Estat i a la UE, segons ha dit el subdirector general de qualitat diferenciada i agricultura ecològica del ministeri d'Agricultura, Rafael Bolívar.

stats